Be pleasure to leave your linky..have a nice day!!

BFF

10 August 2011

Lelaki, suami, Ayah, Papa dan etc

Apabila seorang suami tidak mempedulikan tindak tanduk isterinya, membiarkan isterinya bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram, juga membiarkan isterinya mendedahkan aurat, walaupun suami itu seorang yang alim, solatnya tidak pernah bertangguh, puasanya tidak tinggal, maka dia akan turut diheret oleh isterinya bersama-sama ke dalam neraka.

Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak mempedulikan anak-anak perempuannya di dunia, dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuan tidak menutup aurat tanpa menasihati mereka supaya menutupnya dan hanya memberikan kemewahan dunia sahaja. Maka dia akan ditarik ke Neraka oleh anaknya.

Seorang abang atau adik lelaki atau seorang anak lelaki bertanggungjawab menjaga maruah wanita dalam keluarganya. Jikalau mereka hanya membiarkan ibu mereka, atau kakak mereka, atau adik-adik perempuan mereka melencong dari ajaran Islam tanpa memberi teguran dan nasihat, tunggulah sehingga wanita-wanita dalam keluarga mereka mengheret mereka sama ke neraka di akhirat kelak.
sumber syahirul.com



seorang ayah atau suami ingin bertanggungjawab terhadap keluarga mereka. mereka keluar berkerja setiap hari untuk menyara keluarga dan memberikan pendidikan yang secukupnya kepada mereka. ramai ayah atau suami yang tidak sedar bahawa bukan sahaja mereka bertanggungjawab terhadap nafkah keluarrga mereka tetapi atau suami bertanggung jawab terhadap akhlak mereka. seorang ayah bertanggung jawab terhadap aurat anak perempuan mereka sehingga anak perempuan mereka dan seorang suami bertanggungjawab terhadap aurat isteri mereka seumur hidup mereka selagi mana mereka berkahwin.

Daripada Ibnu Umar r.a., katanya, saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Setiap orang daripada kamu adalah penggembala dan setiap seorang dari kamu akan ditanya perihal penggembalaannya. Pemimpin adalah penggembala dan akan ditanya perihal penggembalaannya. Seorang lelaki adalah penggembala dalam keluarganya dan akan ditanya perihal penggembalaannya. Seorang wanita adalah penggembala dalam rumah suaminya dan akan ditanya perihal penggembalaannya. Buruh adalah penggembala dalam harta majikannya dan akan ditanya perihal penggembalaannya. Jadi setiap seorang dari engkau semua itu adalah penggembala dan tentu akan ditanya perihal penggembalaannya." (muttafaq alaih)

Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan. (al-tahrim: 6)

sumber http://baitulmuslim.com
Semoga kita lebih peka InsyaAllah www.tips-fb.com

No comments:

Post a Comment

setitikkasihseikhlascintaku

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers