Be pleasure to leave your linky..have a nice day!!

BFF

30 April 2011

‎~::*Mukjizat Cinta Seorang Istri*::~


‎~::*Mukjizat Cinta Seorang Istri*::~
oleh Muslimah Sholehah

♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥♥♥♥♥♥♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

Apa yang paling diharapkan seorang laki- laki? wanita cantikkah? wanita kayakah? wanita dari keturunan terhormatkah? atau wanita pelembut hati mereka?

Sehebat hebatnya para laki-laki mereka membutuhkan wanita yang akan bisa lebih menghebatkan mereka. Sekuat kuatnya para laki laki, mereka membutuhkan wanita yang bisa lebih menguatkan pertahanan diri mereka. Sesangar sangarnya para laki laki, mereka membutuhkan wanita untuk menaklukan kebekuan diri dan hati mereka, dan setangguh tangguhnya para laki laki- laki, mereka membutuhkan wanita yang lebih tangguh untuk menegakkan hati mereka saat terpuruk.

Dan bahasa iman mereka menuntun jiwa dan hatinya dalam sebuah ikatan yang halal dimata Allah. Ikatan yang suci bersama seorang wanita yang bernama istri.

Karena istrilah kebahagiaan seorang suami terasa lebih lengkap. Dan sebaliknya, kehilangan sosok bahkan peran istri dalam rumah mereka yang megah sekalipun, akan menyebabkan kehampaan bagi hidup dan hati mereka. Bukan selalunya harta, kecantikan, kedudukan dan keturunan yang dimiliki seorang istri yang menjadi pendamai dalam rumah suami, namun cinta yang tulus demi pengabdian kepada Allah yang justru mengabadikan kehangatan didalamnya.

Tangan kokoh laki laki akan terasa lemah saat mereka melangkah sendiri tanpa seorang makhluk "lemah" yang menguatkan mereka, itulah keajaiban wanita. yang justru dalam "kelemahan" itu terkandung kekuatan untuk menguatkan suami yang didasari oleh cinta yang tulus sebagai perwujudan pengabdian kepada Allah.

Kekerasan hati laki- laki seketika akan lumer menyaksikan ketelatenan seorang wanita yang kadang bertindak atas dasar perasaan mereka yang penuh kasih sayang.

Dan kemandirian laki laki akan terasa kosong, setelah menyadari kealpaan seorang wanita yang dapat menjadi partner berbagi mereka.

Kesungguhan cinta seorang istri, bahkan bisa membuat seorang suami tak hanya berfokus terhadap tujuan hidupnya, tetapi juga bersemangat mencapai tujuan tersebut. Cinta seorang istri, menempatkan mereka pada posisi penasihat yang terpercaya, sekaligus penyemangat nomor satu dalam hidup suami. Saat seorang suami merasa memiliki istri yang amat mencintainya, ia akan berusaha dengan segenap upaya untuk bisa membuat pasangannya tersebut bangga, dan hal ini akan menjadi motivator terbesar dalam hidupnya.

Cinta adalah selalu tentang keindahan, apalagi jika terwujud sebagai cerminan dari iman dan pengabdian kepada Allah. Dan cinta istri memiliki keindahan yang tidak dapat terbayar oleh apapun bagi para suami. namun satu pertanyaan PR untuk para suami, sudahkah dan akankah mereka menghargai keajaiban cinta itu?

Semoga bermanfaat...
Oleh:Admin Muslimah sholehah
ƸӜƷ.¸¸¸.••..ƸӜƷ..••.¸¸¸.ƸӜƷ
Dan bilamana ada kata maupun penulisan yang salah mohon di benarkan
Salah dan Hilaf andai ada kata yang kurang berkenan mohon ma'afkan
Kami Hanya Insaniah fakir Hamba Allah yang tiada daya dan Upaya
Dipersilahkan bagi yang ingin share or copas jikalau bermanfa'at,
semuanya milik bersama
Bagi sahabat2 Muslimah Sholehah yang berminat
dan bersedia memberikan ilmunya berupa catatan,
puisi, doa dan kisah yang dapat menambah keimanan kita,
silahkan hubungi admin Andhika Al-Banjari Mtp
♥♫♥♫♥♫♥♥♫♥♫♥♫♥♥♫♥♫♥.
Prinsip ABC
A mbil yang baik
B uang yang buruk
C iptakan yang baru
Keep Istiqomah wa HAMASAHNilai cintamu hanya pada Allah yang satu,kasihi Tuhanmu,ridholah Islam menjadi Agamamu,pasti tiada kecewa buatmu.Kelak satu hari nanti ada insan yang menantimu.Berkat kasihmu pada Allah yang satu pasti itulah insan yang menjadi cintamu di dunia wasilah dari Allah.Moga bertambah redha Allah padamu,melimpah kasih-NYA padamu... karena engkau meletakkan kasihmu pada-NYA dahulu sebelum cinta pada kekasih yang menjadi plihan hatimu.By: Muslimah Sholehah

www.tips-fb.com

borim...


Assalamualaikum...dan selamat petang...terasa amat bosan hari ini...kalaulah ada hubby...kan bleh g honeymoon...huhu...sejak kawin ritue...lum lagi dapat g honeymoon...sampailah B tidak berada d cc...kerana bertugas...hmm...x sabar rasanya tunggu B kembali ke pangkuan...dinda...kawin dah masuk 5 bulan lebih...tp kekanda dan dinda baru jerp duk bersama selama 2bulan...tepat2...rindu saat itu...bila dinda masak kanda tolong dinda kat dapur...bila time makan kanda selalu suap dinda...hukhuk...miss him so much...kanda sentiasa memuji apa pun yang dinda masak...dinda rindu nak masakkan masakan kesukaan kanda...dah lama dinda x masak untuk kanda...hari tue..pegi jumpa kanda pun sekejap sgt2...kalau ikutkan hati dinda...ermm...x cukuplah kanda...tp dinda harus akurkan?? erm minggu lepas bleh guna henset bila ujung minggu...hari nie...x boleh pulak...rasa cam diorang2 nie kejamla...i hate but keterpaksaan membuatkan kita akur dgn semua ini...sabar ajelahkan kanda??facebook pun sudah membosankan...maklumlah...dinda bukannya ada ramai teman yang beleh dinda kongsikan cerita...hanya kanda sajelah yang menjadi peneman dinda...dan juga hanya family jerk yang sentiasa memberi sokongan...tp dinda x kesah...sudah d takdirkan dinda bukan jenis sosial...yang jenis cakap bnyak...bnyak teman...it's oklah kanda...yang penting hidup dinda sentiasa d berkati bila bersama kanda...dinda bersyukur...sangat...setelah d ijab kabulkan dgn kanda...semoga ikatan ini terus mekar mewangi...sepanjang zaman..Amin Ya rabb. www.tips-fb.com

29 April 2011

Petua Untuk Hidup Tenang dan Bahagia



1. Hiduplah dengan cinta.
Mencintai hidup, mencintai sesama dan seluruh alam semesta akan membuat kita terasa lebih hangat dan indah luar biasa.


2. Hormat
Memberi dan menerima, menjadi suatu perkaral yang semestinya kita lakukan dalam kehidupan. Salah satunya memberikan rasa hormat kita pada orang lain. Membuat orang senang itu menyenangkan.


3. Bersyukur
Tidak ada yang lebih indah daripada kata hidup. Berterima kasihlah bahawa Allah s.w.t. telah memberikan hidup pada kita. Mari jadikan hidup penuh syukur.


4. Bahagia
Orang yang berbahagia selalu menunjukkan senyumnya yang paling manis. Bukankah memberi senyuman itu suatu ibadah?


5. Memaafkan
Ramai orang stress kerana tidak sanggup memaafkan dirinya sendiri dan orang lain. Hidupnya penuh dengan kemarahan, yang akhirnya membuat dia tertekan. Padahal jika kita menjadi seorang pemaaf lebih menyenangkan.


6. Kejujuran
Hidup tanpa kejujuran seperti nelayan yang selalu menambat jala sebelum terjun ke laut. Jujur mampu membuat hidup kita lebih ringan, tidak ada beban untuk menutupi kebohongan yang kita lakukan.


7. Ketulusan
Jika kejujuran membuat hidup kita lebih ringan, ketulusan membuat hidup kita lebih mantap.


8. Kepekaan
Suatu keajaiban yang diberikan Allah s.w.t. pada kita adalah hati. Dengan hati, kita berasa sedih dan senang, mampu memilih kebenaran.


-by Tazkirah


www.tips-fb.com

2 bulan bagai 2 tahun..


Assalamualaikum dan selamat malam...hmm...baru sahaja selesai bercakap dengan suami tercinta...dah dekat seminggu tak bercakap...really miss him...rindu sangat...sgt...dan sngt!!! hanya video semasa majlis pertunangan ngan kawin jerp jadi peneman...juga gambar2 bersama...b cakap 2 bulan lagi...kat sana...tapi 2 bulan bagaikan 2 tahun...huhu...kalaulah 2 tahun...berapa lama lah pulak agaknya syg!! haha..ayg pun sama jerk dengan b...tp ayg kadang2 x pernah nak tunjuk sbb ayg nak bg kekuatan pada B...supaya x cepat lemah...ayg semestinya x boleh melemahkan diri B...tanggungjawab ayg membuatkan B sentiasa bersemangat....walaupun hati ayg Allah sahaja yang tahu bagaimana perasaan dan jiwa ayg bergolak...B...ayg dan B tahu kita boleh menempuhi semua nie dengan sempurna...InsyaAllah...Allah x pernah menguji umatnya yg tidak mampu mengharungi ujianNya B...sabarlah...sentiasa...Allah sentiasa bersama kita...sentiasa ingat Allah...dan Allah akan sentiasa ingat kita...walaupun sekarang B mempunyai henset...namun jarang sekali B boleh msg yerlah line tgh PANAS kata B...semalam dah ada yang tertangkap sbb tgh bergayut guna henset, siap kena penampar dengan jurulatih uishh...garang hmmm...Alhamdulillah B x sms ayg semalam kan??...syukur...hehe...kami bukanlah x nak patuh tp terlalu sgt la kalau d fikir2...diorang bukan budak2 lagi...lagipun berjanji nak bagi kebenaran untuk pulang namun janji hanya tinggal janji...nasiblah B...semua tue dugaan...ayg harap hati ayg sentiasa sabar walaupun sukar untuk berhubung dengan B...dah 3bulan lebih berlalu b...lagi 2bulan lebih...ayg sabar B tentunya harus lebih2 bersabar...ayang sentiasa setia menanti B...selasa nie 3/5/2011 B ada ujian kawad dan undang-undang...ayg sentiasa berdoa supaya B dapat lakukan yang terbaik...ayg sentiasa menyokong B...muahhhh!!! kata B...org kat luar memang rasa sekejap...namun org yang duk kat dalam tue rasa teramat la lama...siannya...hehe...B x tahu ayg pun rasa apa yang B rasa...walaupun ayg duk kat luar tp bila tanpa B...ayg tetap jugak rasa seperti apa yg B rasa...B tak tahu tau....hukhuk...tel public pun bukan leh tepon hari2 dan bercakap lama...maklumlah mahal...dan duit syiling susah nak dapat...kalau ikutkan Ya Allah terasa amat PAHIT....hnya kita jerk tahu B....namun ayg sentiasa berdoa...KEMANISAN akan muncul jua...hehe...sbb tue ayg sabar menanti B....tadi pun beberapa minit jerk bercakap...kata B syiling x ada yang...aduh manja jerk rasa...rindunya...hehe...xper rindu pada suami tuekan dapat pahala...rindu2 bnyk2 pun xper...dah HALAL...sbb tue rasa bahagia sgt lepas berkahwin...kalau korang nak rasa cpt2lah kawin ok!! haha...lastly sempat lagi B pesan..."kalau ayg tahan lagi mata kul 1 am atau 2 am B msg"...alahai B...ayg faham B tentu penat...InsyaAllah esok ada rezeki B bleh msg aygkan...hehe ak menjawab...B pun ckp lagi yang duit dah x ada nie...ayg tido leklok tau...hehe...love that kata2...hihi...bye muahhhh!! and then...tettttttttttt.....dah putus...huhu...itulah berakhirnya perbualan d antara 2 insan yang berkasih cewah!!!
www.tips-fb.com

•*HANYA BUAT SUAMIKU*•.

Kepadamu yang telah menjadi pendampingku kini..
Terima kasih karena telah memilihku di antara ribuan bidadari di luar sana yang siap untuk kamu pilih..

Padahal kamu begitu tahu, aku hanya wanita biasa, yang sangat jauh dari sempurna.
Karenanya ku ingin kamu tahu, aku bukan wanita yang sempurna, aku begitu banyak kekurangan. Maka ketahuilah..

Kepadamu yang telah memilihku..

Aku tak sebijak Siti khadijah, karenanya ku ingin kamu tahu, aku akan saja berbuat salah dan begitu menyedihkan.
Maka ku mohon padamu, bijaklah dalam menghadapiku, jangan marah padaku, nasihati aku dengan hikmah, karena bagiku kamulah pemimpinku, tak akan berani ku membangkang padamu..

Duhai kau yang telah memilihku..
Ingatlah, tak selamanya aku akan cantik di matamu, ada kalanya aku akan begitu kusam dan hodoh.
Mungkin karena aku begitu sibuk di dapur, menyiapkan makan untuk kamu dan anak-anak kita nanti

Maka aku akan tampak kotor dan berbau asap. Atau karena seharian ku harus meguruskan istana kecil kita, agar kamu dan anak kita dapat tinggal dengan nyaman dan damai.

Maka mungkin aku tak sempat berdandan untuk menyambutmu sepulang bekerja..
Ataukah kamu akan menemukanku tersengguk-sengguk saat mendengar keluhan dan ceritamu, bukan karena aku tak suka menjadi tempatmu menumpahkan segala rasamu, tapi karena semalam saat kau tertidur dengan nyenyak, aku tak sedetikpun tertidur karena harus menjaga anak kecil kita yang sedang sakit, dan ku tau kamu letih mencari rezeki untuk kami maka tak ingin ku mengusik sedikit pun lelapmu..

Jadi jika esok pagi kau mendapatiku begitu letih dan ada lingkaran hitam di mataku, maka tetaplah tersenyum padaku, karena kau adalah kekuatanku..

Padamu yang menjadi nahkoda dalam hidupku..

Ketahuilah, aku tak sesabar Fatimah, ada kalanya kau akan menemukanku begitu marah, menangis , bukan karena ku membangkang padamu, tapi aku hanya wanita biasa, aku juga perlu tempat untuk menumpahkan beban di hatiku, tempat untuk melepaskan penatku, dan mungkin saat itu aku tak menemukanmu, atau kau begitu sibuk dengan pekerjaanmu, maka bersabarlah, yang ku perlukan hanya pelukan dan belaianmu.. Karena bagiku kau adalah titisan embun yang mampu memadamkan segala resahku..

Ataukah ada kalanya tanganku akan mencubit dan memukul penuh kasih sayang si kecil kerana lelah dan penatku di tambh rengekannya yang tak habis-habisnya. Sungguh bukan kerana ku ingin menyakitinya, tapi kadang aku kehabisan cara untuk menenangkan hatinya. Maka jangan memarahiku kerana telah menyakiti buah hati kita, tapi cukup kau usap kepalaku, dan bisikkan kata sayang di telingaku, kerana dengan itu ku tau kamu selalu menghargai semua yang ku lakukan untuk kalian, dan kamu akan menemukanku menangis menyesali perlakuanku pada anak kita, dan aku akan merasakan ribuan kali rasa sakit dari cubitan yang ku berikan padanya, dan aku akan berjanji tak akan mengulanginya lagi..

Padamu yang menjadi imam dalam hidupku..

Ketahuilah, aku tak secerdas Aisyah..
Maka jangan pernah bosan mengajariku, membimbingku ke arah-Nya, walau kadang aku begitu bebal dan bodoh, tapi jangan pernah letih mengajariku..
Jangan segan membangunkanku di sepertiga malam untuk bersamamu bermunajat pada Kekasih yang Maha Kasih..
Jangan letih mengingatkanku untuk terus bersamamu mendulang pahala dalam amalan-amalan sunnah..
Bimbing tanganku ke JannahNya, agar kamu dan aku tetap bersatu di dalamnya.

Padamu yang menjadi kekasih hati dan teman dalam hidupku..

Seiring berjalannya waktu, kamu akan menemukan rambutku yang dulu hitam legam dan indah, akan menipis dan memutih. Kulitku yang bersih akan mulai kereput. Tanganku yang halus akan menjadi kasar.. Dan kau tak akan menemukanku sebagai wanita cantik, yang kau khitbah puluhan tahun yang lalu.. Bukan wanita muda yang selalu menyenangkan matamu.. Maka jangan pernah berpaling dariku.. Karena satu yang tak pernah berubah, bahkan sejak dulu akan terus bertambah dan kian bertambah, iaitu rasa cintaku padamu..

Ketahuilah.. Tiap harinya, tiap jam, menit dan detiknya, telah aku lewati dengan selalu jatuh cinta padamu..Maka, cintailah aku, dengan apa adanya aku.. Jangan berharap aku menjadi wanita sempurna.. Maafkan aku kerana aku bukan PUTRI KERAJAAN.. Aku hanya wanita biasa.



♥♥.•*´¨`*•. (`'•.¸ (`'•.¸*¤* ¸.•'´) ¸.•'´) .•*´¨`*•.♥♥
♥♥ ✿♥ ✿♥ ✿Annisa Mutiara Hati ♥ ✿♥ ✿♥ ✿♥♥.
♥♥`*•.¸¸.•* (¸.•'´ (¸.•'´*¤* `'•.¸) `'•.¸) `*•.¸¸.•*♥♥

http://www.facebook.com/zaujie.zaujatieNilai cintamu hanya pada Allah yang satu,kasihi Tuhanmu,ridholah Islam menjadi Agamamu,pasti tiada kecewa buatmu.Kelak satu hari nanti ada insan yang menantimu.Berkat kasihmu pada Allah yang satu pasti itulah insan yang menjadi cintamu di dunia wasilah dari Allah.Moga bertambah redha Allah padamu,melimpah kasih-NYA padamu... karena engkau meletakkan kasihmu pada-NYA dahulu sebelum cinta pada kekasih yang menjadi plihan hatimu.By: Muslimah Sholehah

www.tips-fb.com

28 April 2011

Mutiara hati

"Harta yang paling menguntungkan ialah SABAR. Teman yang paling akrab adalah AMAL. Pengawal peribadi yang paling waspada DIAM. Bahasa yang paling manis SENYUM. Dan ibadah yang paling indah tentunya KHUSYUK."

Sekuat mana pun godaan kita hadapi,
Sekuat apa pun cubaan yang harus kita jalani,
sebesar apa pun kegagalan yang kita rasai,
Sejauh mana pun hari-hari yang kita lalui,
JANGAN pernah berhenti berharap daripada pertolongan ilahi,
Kerana harapan adalah masa hadapan,
Kerana Harapan sumber kekuatan,
Kerana doa adalah pintu kebaikan dan kerana doa senjata orang beriman.

TRUST IN ALLAH
May Allah gives his help,answers,solution,and ways of being patient
www.tips-fb.com

25 April 2011

Di Antara Tidur Yang Mendapat Pahala Dengan Tidur Kosong.


Bismillahirrahmanirrahim.....

Seseorang yang berusia 60 tahun akan menghabiskan masa lebih kurang 20 tahun untuk tidur. Sekiranya dia tidur mengikut sunnah Rasullullah saw, maka tidurnya akan jadi ibadah. Allah swt hanya akan menerima ibadah yang dilakukan dengan ikhlas. Tidur adalah ibadat yang paling ikhlas. Seseorang tidak perlu dipaksa atau terpaksa untuk tidur. Ganjaran Allah swt untuk orang yang mengamalkan sunnah sangat besar. Satu sunnah yang diamalkan berterusan akan diberi ganjaran 100 pahala mati syahid, sedangkan satu pahala mati syahid sudah cukup untuk menjamin seseorang untuk masuk syurga.

Di dalam tidur sendiri ada banyak sunnah. Sebaliknya, jika seseorang tidur cara selain dari cara Nabi saw, dia hanya akan dapat kerehatan. Kalau bernasib baik, selama 20 tahun mungkin dia dapat mengumpul 20 kilo tahi mata dan menakung 20 liter atau lebih air liur basi.

Antara sunnah-sunnah Nabi saw sebelum, ketika dan selepas tidur.

  1. Sebelum dan selepas tidur baca doa tidur. Ramai orang memperlekehkan doa Masnun (doa harian) tapi hakikatnya harga yang Allah swt janjikan adalah syurga.
  2. Jangan tidur menghadap kaki arah Qiblat. Ini adalah kedudukan tidur orang yang telah mati.
  3. Barangsiapa yang membaca Tasbih Fatimah, sekiranya dia mati malam itu, dia akan dikira sebagai mati syahid. Apa itu Tasbih Fatimah? Subhanallah 33 kali, Alhamdulillah 33 kali, Allahuakbar 33 kali.
  4. Baca 4 Qul (An-Nas, Al-Falaq, Al-Ikhlas, Al-Kafiruun) tiup ke tapak tangan dan sapu ke seluruh badan untuk menghindarkan sihir dan niat jahat manusia. Kemudian baca bismillahirrahmanirrahim 21 kali. Barangsiapa membaca bismillahirrahmanirrahim sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, nescaya terpelihara dari godaan dan gangguan syaitan, dari bencana manusia dan jin, daripada kecurian dan kebakaran, dan daripada kematian terkejut.
  5. Niat untuk bangun Tahajjud. Sekiranya tidak terjaga, Allah swt akan mengira seolah-olah dia bertahajjud sepanjang malam. Tahajjud adalah sebaik-baik pelindung daripada sihir dan buatan orang.
  6. Ambil wudhu’ sebelum tidur dan Solat Sunat Taubat 2 rakaat.
  7. Maafkan semua kesalahan manusia pada kita dan halalkan semua hutang piutang sebelum tidur. Bangun tidur boleh buka fail semula kalau mahu.
  8. Tidur cara Rasulullah saw dengan mengiring badan ke kanan dan tapak tangan di bawah pipi.

Banyak lagi sunnah Nabi saw yang boleh diamal, semuanya mudah untuk dilakukan. Lebih mudah daripada bersolek atau pakai night cream sebelum tidur. Lebih mudah daripada buat senaman ringan sebelum tidur.

Pesan Nabi saw, dilarang tidur meniarap terutama lelaki. Sekiranya tidur dengan kain pelikat, ikat hujung kain supaya tidak menimbulkan fitnah.

Tutup aurat ketika tidur. Kenapa ya? Lelaki yang tidur meniarap, di bawahnya Syaitan/ Jin Betina. Tidur bogel atau tidak menutup aurat akan menghindarkan Malaikat Rahmat dan mengundang makhluk lain. Sekiranya bersetubuh tanpa membaca doa, Syaitan/Jin akan bersama-sama menjamah isteri kita. Kemungkinan besar benih yang masuk bercampur dengan benih-benih Syaitan/Jin. Jadi jangan marah kalau anak-anak ikut perangai bapa-bapa angkat mereka ketika kita bersetubuh dulu.

Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Aisyah bahawa Nabi telah bersabda : Jika salah seorang di antara kamu berasa mengantuk, hendaklah kamu tidur sehingga hilang rasa mengantuk. Jika seseorang bersembahyang ketika mengantuk berkemungkinan dia membaca istighfar sedangkan sebenarnya dia sedang mencaci dirinya sendiri.

Islam mementingkan tidur dan rehat agar ibadat dan aktiviti seharian dapat dilakukan dengan baik dan seimbang . Malah tidur dapat menentukan kesihatan dan menghasilkan kecergasan dalam diri seseorang . Bukan itu sahaja , tidur bagi seorang muslim juga dikira sebagai satu ibadat sekiranya ia memenuhi adab2 dalam Islam antaranya : -

1. Berwuduk

Sebaik-baik gosok gigi anda sebelum masuk tidur . Malah biasakan diri untuk mengambil wuduk sebelum tidur kerana menjadi amalan yang sangat dirahmati . InsyaAllah tidur anda akan sentiasa dilindungi daripada gangguan syaitan dan iblis .

2. Perut Tidak Terlalu Kenyang

Pastikan perut anda tidak terlalu kenyang ketika mengambil makan malam. Bukan sahaja tidak elok untuk kesihatan malah boleh menyebabkan perut anda cepat rasa sebu . Perut yang kenyang juga boleh menyebabkan anda cepat berasa mengantuk mahupun menghadapi masalah sukar untuk bangun .

3. Mengingati Kesilapan

Sebaik sahaja anda meletakkan kepala ke bantal , cuba anda ingat semula perkara yang telah anda lakukan sepanjang harian. Sekiranya anda melakukan perkara-perkara yang baik, tingkatkan keazaman untuk terus mengekalkan perbuatan yang baik. Tetapi sekiranya anda banyak melakukan kesilapan dan perbuatan mungkar, berazamlah untuk berubah dan beristighfar memohon keampunan daripada Allah S.W.T.

4. Membaca Doa dan Surah Tertentu

Ketika ingin melelapkan mata, amalkan membaca doa atau surah-surah tertentu terlebih dahulu. Pastikan kedudukan tidur anda mengiring ke kanan dan seeloknya menghadap ke kiblat.

Rasulullah S.A.W sering mengamal membaca surah Al Ikhlas, Al Falaq dan Al-Nas dan kemudiannya dihembuskan bacaan itu di kedua-dua belah tangannya lalu digosok ke seluruh badannya di mana tangannya dapat sampai. Bacaan dan perbuatan baginda ini diulang sebanyak tiga kali berturut-turut.

5. Berazam Untuk Bangun Awal

Anda juga digalakkan untuk membaca surah Al-Kausar sebanyak tiga kali sambil berniat di dalam hati mahu bangun awal. Berazam untuk bangun awal bagi membersihkan diri dan menunaikan solat subuh .

6. Bangun Pagi

Setelah terjaga dari tidur pada waktu paginya , ucapkanlah rasa syukur kepada Allah kerana telah memanjangkan usia lalu berdoa : Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kami sesudah mematikan kami . KepadaNya kami akan dibangkitkan. Kemudian lakukan sedikit regangan untuk melonggarkan otot-otot badan.

Dari blog Mutiara Hati*. Dipetik dan diubahsuai oleh WanWMA

www.tips-fb.com

24 April 2011

Ciuman Ibu dan bapa

Kadang-kadang mereka memberi nasihat dengan cara yang sangat lembut hingga kita sengaja pekakkan telinga, kadang-kadang pabila mereka meninggikan suara, kita pantulkan suara itu dengan suara yang lebih lantang. Tidakkah kita rasakan itu adalah perbuatan derhaka?, Mengapa tidak kita ucapkan terima kasih diatas nasihat yang telah membetulkan perjalanan hidup kita?, tidak perlu diucapkan dengan panjang lebar, satu ciuman di pipi sudah memadai.

Aku bukan mahu memberi nasihat, tetapi hanya melakarkan penyesalan kerana dosa yang aku lakukan setipa hari. Agar hati ini sentiasa mengingati kesalahan itu disaat aku ingin mengulanginya dan dapat aku menjauhinya. Apakah dosa itu?, derhaka kepada ibu bapa. Secara jujur jari jemari ini menulis, aku selalu menyakitkan hati ibu dan bapaku. Mereka memberi nasihat, aku pekakkan telinga. Pabila mereka melenting, aku ikut nada suara mereka walaupun aku tahu apa yang aku lakukan adalah suatu kesalahan!.

Suatu hari, Alhamdulillah terdetik dalam hati ini untuk mengukir senyuman dibibir mereka bagi menggantikan kerutan didahi yang selama ini berkerut untuk memikirkan cara yang sesuai untuk menasihati aku. Hati ini amat-amat menyayangi mereka. Lihatlah wahai para anak, walau kita melenting, walau kita pekakkan telinga, mereka tetap berdiri, mulut mereka tetap basah dengan nasihat kebaikan. Apa yang aku tawarkan untuk membeli senyuman yang penuh keberkatan itu?.

Petang itu, aku bersiap untuk melakukan rutin harianku iaitu bermain bola. Aku, aku masuk ke dalam stor untuk mencari boot bola sepak, keluar dari stor, aku pergi ke dapur untuk mengambil kunci, telefon bimbit dan dompet yang terletak di atas peti ais. Aku bergerak ke arah pintu keluar, lantas terdengar suara wanita yang sangat aku sayangi iaitu ibuku. Ibuku berkata “Ai, satgi balik awal sket, jangan dok balik lambat macam selalu, p dengar kuliah kat masjid, ada ustaz baguih malam ni”. Bapaku turun dari atas dan menyokong nasihat ibuku, aku lihat wajah ibuku yang berkerut lantas mencium pipinya.

Hati ini terasa begitu gembira bercampur sebak melihat bibir yang kian senyum melebar di wajah ibu dan bapaku. Mungkin mereka juga pelik dengan perbuatanku pada hari itu, tetapi aku pasti ciuman itu membuatkan mereka hilang segala penat lelah yang dirasai selama ini. Kamu tidak percaya?, lakukan seperti yang aku telah lakukan dan terus bertanya kepada mereka samada mereka letih membesarkan kita. Insya Allah jawapannya tidak walaupun aku tidak pernah bertanya. Tetapi jika kita berdegil dengan nasihat kebaikan yang mereka berikan dan kemudian diajukan perasaan itu, kemungkinan jawapan mereka adalah tidak atau mereka sekadar mendiamkan diri. Tetapi percayalah, walau seletih manapun mereka, mereka langsung tidak pernah mengenal erti berhenti sehingga mata mereka tertutup. Lihatlah betapa hebatnya peribadi ibu dan bapa.

seribu warna pelangi...

www.tips-fb.com

22 April 2011

Wanita..dan MC nya

MASALAH HAID:

Situasi 1: Waktu solat zohor jam 1.30pm, si isteri niatkan dalam hati nak solat pukul 2.00pm sebab tengah buat kerja (goreng ikan), nanti suami balik nak makan nasi (lunch). Tiba-tiba keluar darah haid sebelum jam 2.00pm.

Penyelesaian: Selepas suci daripada haid, mandi wajib, si isteri wajib qadha solat zohor ini kerana si isteri telah mendapat waktu zohor tadi dalam keadaan suci.

------------

Situasi 2: Waktu solat asar jam 4.30pm, si isteri kering darah haid sebelum asar, pada jam 4.15pm (dalam waktu zohor), si isteri pun ambil tuala dan mandi. Dia siap pada jam 4.45pm, kemudian pakai baju dan tunaikan solat asar sahaja.

Penyelesaian: Perlu ditekankan di sini bahawa si isteri telah kering pada waktu zohor dan wajib baginya qadha solat zohor tersebut.

Sumber: Jkkk Fan Club
www.tips-fb.com

19 April 2011

Bila Laptop Kesayangam koma!!!

Assalamualaikum...hmm perasaan sgt x selesa bila laptop sndiri wat hal...koma...separuh sedar..bcoz xleh masuk window..adus...rasa nak meraung jerp!!! dah la x masuk dgn window lain...dia nak jugak vista black...cd dah la kat kg..mana x bengang!! nak download memang bleh...tp ya Ampun..lembab!! haiya...nampaknya 2,3 hari jugaklah m'rs lappyku koma..uwaaaa!!! dop suker la g nie...x makan x minum dakpe lagi..hakdop laptop dopleh la..nyawa!!! huhuhu..doh ler ada mcam2 lam lappy tuh...luper dah backup dalam hard disk or blum..uwaaaa!!! harap2 dahlah...pastu lak software kesayangam pun ada...dop tahu hubby ada ke dop...lagi nak meraung ayo...yo..yo...sakitnya hati...semalam dah hampir meraung..seb baik ada citer 3 Abdul...xjd nak meraung hahaha... www.tips-fb.com

17 April 2011

5 month Anniversary...


Assalamualaikum dan selamat malam...buat teman-teman...hehehe...tomorrow 18/4/2011...genap 5 bulan usia perkahwinan kami...terasa masih segar dalam ingatan hari paling bahagia dalam hidup...setelah bermacam dugaan yang hadir dalam perhubungan kami...terima kasih Ya Allah...aku bersyukur d atas segala kurniaan mu...semoga kami dapat menjalani kehidupan yang bahagia pada masa akan datang...walaupun hubby x bersama sy buat masa sekarang namun sy sentiasa merasai kehangatan kasih sayangnya, sepertinya hubby sentiasa bersama sy walau d mana pun dia berada...bak kata orang...bila berjauhan rindu makin terasa nikmatnya...memang sangat2 tepat...dan sy dapat merasainya...merinduinya adalah kenangan terindah dalam hidup sy...sy sentiasa sabar menanti kepulangannya d samping saya..sy redha dgn dugaan yang hadir...dan berharap kehidupan kami akan lebih sempurna ada ayg+hubby=future baby...hehehe...
www.tips-fb.com

16 April 2011

Pelik Kot...

Agak-agak la tahulah kome suka gg...haha...kereta pun nak ada gg gak kerw??hihihi

Kreatif lak nampak...hehe...bleh lak dia sambung duit tue ngan manusia...macam real gak ler...tipu ker tak...x tahulah hehe...

Haa...ini unik nie...kerusi "tut"....hehe nice kan? tp kalau sy memang malu seyhh...nak duduk...rela i berdiri tau!!..hahaha

Saper nak pakai nie? geli ahh...cam real kaki jerp...x rela haisss...tp unik la kan??

yg nie lagi teruk...agak2 la kan...haha x derk keje lain kerw...hehe tp kan kreatif la leh wat cam gituh...tipu ker x tue...x tahu...

Alahai sian nya nie mesti serik nie selipar jepun d curik orang...sampai nak kena mangga besar lak tuh!! nasib punya badan la....


Pic nie sy cari dalam pak cik goggle...hehehe...x ada kaitan dengan yang hidup mahupun yang telah tiada...just suka2 jerp nak share...boring mayb...hehe...
www.tips-fb.com

15 April 2011

Petua : Melayan Isteri


1. Sebelum tidur, peluk dan cium isteri. Tidak semestinya cium di mulut tetapi di dahi, di pipi atau mana² bahagian yang biasa dicium…. 2. Kemudian, lafazkan ucapan I love you… Kalau nak cakap “Abang cintakan Ayang” pun boleh tapi… Dah jadi budaya kita agaknya nak sebut I love youlebih mudah… 3. Renung wajahnya. Berikan renungan seolah itu kali terkhir untuk anda melihatnya. Kemudian belailah rambutnya. 4. Cuba nyanyikan lagu paling romantis untuk dia. Kalau rasa suara tak sedap, boleh dengarkan lagu yang sebegitu sambil katakan lagu itu anda tujukan khas untuknya. 5. Jika masih ada masa, ulang cerita tentang zaman sebelum berkahwin atau zaman bulan madu. Jangan cerita semua. Satu hari ungkit satu cerita. Tapi yang seronok sajalah. Jangan ungkit masa bergaduh pula… 6. Ajak dia berbicara tentang anak dan keluarga. Ceritakan apa yang dia dah lakukan untuk anda dan anda amat berterima kasih dengan perbuatannya. 7. Kalau mampu, ceritalah tentang isteri² Rasulullah saw dan bagaimana mereka menghadapi cabaran. 8. Tidurlah dalam keadan berpelukan. Biarlah dia berbantalkan lengan,dada atau bahu anda.Sebenarnya ada banyak lagi yang boleh diperbuat. Tidak semestinya berakhir dengan hubungan intim. Insya-Allah, bila isteri kita tahu yang kita betul² sayangkan dia, layanannya juga akan menjadi lebih baik. Bila layanannya baik, kita nak pasang lain pun jadi ragu² sebab bimbang yang baru kita dapat tak sehebat isteri kita sekarang.
www.tips-fb.com

So lonely..Bored..

Assalamualaikum...dan selamat malam...sekarang nie sy sedang mendengar radio era...hmm...buah hati yang jauh dah d awangan dah...tetiba jerp dah tido...yerlah diam tue maknanya tidolah tue...almost every night my sayang camtuh...huhuu...letihlah tue...bila dah letih camtulah my sayang...hehe...oklah...sy faham sangat-sangat...bila dah tido kadang-kadang memang dah tak menyedarkan diri dah...terus pengsan..x macam sy yang susah nak tido dan senang terjaga...walaupun letih cammana pun...sememangnya sy begitu...tetiba teringat pulak...pasal my sayang makan meggi...rindunya..haha..sebab my sayang nie pelik lah...bila makan meggi...sy pertama kali tengok pun pelik...mana tak nyer...my syang habiskan kuah...dahulu dan meggienya d makan kemudian...hehe..pelikkan??? x pernah d buat orang sy g tahu my sayang haha...tp apa2 pun sy sayang my sayang...kihkih...x ada kena mengena dgn makan meggi..ngeksss...pastu rindunya nak makan d suap my sayang...rindu sangat2...huhuhu...sabar jelah...bila sy rindu...sy mulalah bermadah dengan my sayang...u olss nak tahu my syg cakap aper?? "syg nie kalau koya blehla bermadah"...hahaha...how dare u hubby...sampai hati tau!! hehe...tp sy tetap jugak syg my sayang hehe...sbb sy tahu gurau2 manjer jerk tuh...hehhe..,,ha yg nie ada kena mengena...haha..ermm...setiap kali call atau msg...my syang akan cakap "erm rindunya nak g jalan-jalan ngan ayng" hehe...pastu ada pulak nak g zoo...hehe...dari x kawin sampailah dah kawin dating jerk nak g zoo...hehe...my syg nie...lucu tau...nanti bila dah ada anak pun bawak anak-anak g zoo...pastu yg blum tumbuh gg pun dah kenal semua haiwan yg ada dekat zoo tue...hahaha...mana taknya abbi suka bawak g zoo...pastu sy tetiba teringin nak tgk wayang hehe...so sy cakap kalau my sayang balik bercuti...jom kita p tgk wayang...hehe...my syg cakap on jerkp...hehe tq hubby...I love u...kalau u olss nak tahu sejak kami rapat dulu x pernah pun pegi tgk wayang...tq hubby...sbb x pernah bawak sy pergi tempat2 mcamtu sebelum halalnya perhubungan kita...yerlah...tempat2 g 2...x berapa eloklahkan...dah kawin xper...semuanya halal...tp bukan lah bermakna nak manja2...tp kalau bergelap pun kita duduk bersama yang halalkan...ayang setia menanti hubby...rindunya terasa malam nie...huhuhu...my syg pulak dah tido...so sy x dpat tido merepeklah kejap dekat blog yang x berapa nak popular nih...haha..wat ayat sedih ker? arghh...whateverlah..lagipun malulah nak promote2...x minat...haha..ok ahh..dah malam masa untuk tido kot...walaupun x rasa mengatuk.. www.tips-fb.com

14 April 2011

WANITA

Gambar nie x derk kena mengena pun...haha

Fakta-Fakta Tentang wanita
1.Bila seorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitiskan airmata, itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.



2.Bila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.



3.Wanita susah untuk mencari sesuatu yang dia benci tentang orang yang paling dia sayangi (karena itu banyak wanita yang patah hati bila hubungannya putus di tengah jalan).



4.Jika seorang wanita jatuh cinta dengan seorang lelaki,lelaki itu akan sentiasa ada di pikirannya walaupun ketika itu dia sedang bersama dengan lelaki lain.



5.Bila lelaki yang dia cintai merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!!



6.Wanita memang menyukai pujian tetapi selalu tidak tahu cara menerima pujian.



7.Jika kamu tidak suka dengan gadis yang menyukai kamu setengah mati, tolak cintanya dengan lembut, jangan berkasar dengannya karena ada satu semangat dalam diri wanita yang kamu tidak akan tahu bila dia telah membuat keputusan, dia akan melakukan apa saja.



8.Jika seorang gadis sedang menjauhkan diri darimu setelah kamu tolak cintanya, biarkan dia untuk seketika. Jika kamu masih ingin menganggap dia seorang kawan, cubalah tegur dia secara perlahan-lahan.



9.Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa. Muzik, puisi, lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.



10.Jangan sesekali beritahu kepada perempuan tentang apa yang membuat mereka langsung merasa tidak berguna.



11.Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.



12.Bila pertama kali lelaki yang dicintainya sedang memberikan respon positif, misalnya menghubunginya melalui telepon, si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat, tetapi sebenarnya dia akan berteriak kerana gembira dan tak sampai sepuluh minit, semua kawan-kawannya akan mengetahui berita tersebut.



13.Sebuah senyuman memberi seribu arti bagi wanita. Jadi jangan senyum sembarangan kepada wanita.



14.Jika kamu menyukai seorang wanita, mulailah dengan persahabatan. Kemudian biarkan dia mengenalimu lebih dalam.



15.Jika seorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar, tinggalkan dia karena dia memang tak berminat denganmu.



16.Tetapi jika dalam waktu yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.



17.Jangan sesekali meneka apa yang dirasakannya. Tanya dia sendiri!!



18.Setelah seorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya mengapa aku tidak bertemu lelaki ini lebih awal.



19.Kalau kamu masih mencari-cari cara yang paling romantis untuk memikat hati seorang gadis, bacalah buku-buku cinta.



20.Bila setiap kali melihat foto bersama, yang pertama dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya, kemudian barulah dirinya sendiri.



21.Bekas kekasihnya akan selalu ada di pikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat yang teristimewa di hatinya!!



22.Satu ucapan 'Hai' saja sudah cukup menceriakan harinya.



23.Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.



24.Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata untuk memikat kawan mereka yang lebih cantik.



25.Cinta berarti kesetiaan, jujur dan kebahagiaan tanpa syarat.



26.Semua wanita menginginkan seorang lelaki yang dicintainya dengan sepenuh hati.



27.Senjata wanita adalah airmata!!



28.Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya memberi surprise buatnya (hadiah, bunga atau sekadar kata-kata romantik). Mereka akan terharu dan merasakan bahwa dirinya dicintai setulus hati. Dengan ini dia tidak akan ragu-ragu terhadapmu.



29.Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang memberi perhatian padanya dan baik terhadapnya. So, kalau ingin memikat wanita pandai-pandailah.



30.Sebenarnya mudah mengambil hati wanita karena apa yang mereka inginkan hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.
www.tips-fb.com

Sweet Bakal-bakal anak ummi abbi...InsyaAllah

Anak UmmiAbi tgk album...haha

Wahhh!!! meriah sekali deliver kuar 6...haha


www.tips-fb.com

13 April 2011

SEDETIK LEBIH


SEDETIK LEBIH

Setiap nafas yang dihembus

Setiap degupan jantung

Aku selalu memikirkanmu

Dalam sedar dibuai angan

Dalam tidur dan khayalan

Aku selalu memikirkanmu

Ternyata ku perlukan cinta dari dirimu sayang

Barulah terasa ku bernyawa

Kasihku…ku amat mencintai kamu

Kerana kau beri erti hidup

Ku kan terus mencinta sedetik lebih selepas selamanya

Di kala penuh ketakutan dengan badai kehidupan

Ku bersyukur adanya kamu

Biarlah kehilangan semua yang dimiliki di dunia

Asal masih adanya kamu

www.tips-fb.com

Kenangan lama...

Assalamualaikum...selamat petang dan dah nak malam dah nie...hehehe...nak cakap pasal kenangan lama...semua yang bergelar manusia semestinya mempunyai kenangan lama kan? mustahil kalau ada yang tidak pernah ada kenangan dalam hidup dier...huhuhu...macam anda...anda juga pastinya mempunyai kenangan...tidak kiralah kenangan manis atau pun pahit...pasti akan ada...begitu juga saya.....selama hidup erm 25 tahun 7 bulan...aishh bnyak kenangan sy...hehe...pahit ada manis ada...masam ada...hahaha...tp itu semua lumrah kehidupan dunia...ada kenangan yang perlu kita lupa untuk selama-lamanya...contohnya kenangan yang menyakitkan hati...x moh la ingat!! watper kan? haha...tapi sebaliknya kenangan manis...nak jerk ingat dan d bualkan bersama yang tersayang hehe...lagi2 kenangan yg membuatkan hati sentiasa berbunga...bg sy...bila kita sentiasa mengimbau kenangan manis bersama yang tersayang, kita akan sentiasa dalam kenangan yang terindah x kiralah berkahwin sudah bertahun2 mahupun sudah berusia tua...itulah yang sentiasa sy amalkan bersama suami tercinta...bila bersama berdua kami selalu bercerita...dari saat pertama kali kami bertemu...suka duka yang kami lalui sepanjang perhubungan yang kami bina...saat terindah bila mengimbau bersama...sehingga kami d ijab kabulkan...hanya Allah sahaja yang mengerti perasaan kami setelah dapat bersatu bersama...syukur Alhamdulillah...18 April 2011 genaplah 5 bulan usia perkahwinan kami...sy tak sabar menanti kepulangan suami tercinta daripada khursus...dan menjadi seorang isteri yang dapat membahagiakan suami sy...InsyaAllah...sy x sabar nak kongsi kenangan2 lama lagi bersama suami...miss sgt2...kenangan itu..mnjalani kehidupan suami isteri yang lebih sempurna...ayang sentiasa menanti b...i LOVE U so much sayang...syukur padaMu ALLAH. www.tips-fb.com

Apa maksud DIET yg sebenar?


Assalamualaikum dan selamat petang...DIET...tahukah maksud sebenarnya? segelintir dari kita..."Nak makan nasi tak"? seorang lagi menjawab "sy DIETlah"....macam salah pulak tafsirannya....maksud yang dikatakan tue DIET nie tahan lapar dan x makan nasi langsung...btul ker cara diet macam gituh?? tp setahu sy diet yang betul bukan cam gituh la....

Maksud diet yang sebenarnya adalah sesuatu pilihan makanan, yang dipilih atau ditentukan khas untuk meningkatkan atau memperbaiki keadaan kesihatan seseorang atau untuk menghalang atau merawat penyakit; contoh diet rendah gula untuk mencegah atau mengawal penyakit diabetes.

Bukan apa, penyalahgunaan istilah ini mungkin secara tak langsung membawa kita kepada amalan makan yang tidak sihat. Yalah, bila disebut diet, otomatik terfikir “jangan makan” supaya turun berat badan. Sedangkan kita perlu makan untuk menjaga kesihatan kita. Meninggalkan makan akan memberi kesan yang tidak baik kepada kesihatan kecuali jika kita berpuasa. Bila kita berpuasa, badan kita bersedia untuk tidak menerima makanan. Keadaan yang sama tidak berlaku jika kita tidak berpuasa. Badan kita menunggu untuk menerima makanan bila sampai waktunya, dan ia akan mengeluarkan asid yang diperlukan untuk menghadam makanan. Sekiranya tiada makanan untuk dihadamkan, asid tersebut akan terkena kepada dinding usus dan merosakkannya.

Satu lagi perkara yang tidak baik bila diet dikaitkan dengan “tidak makan” adalah ramai orang yang tidak mahu “tidak makan”, justeru mereka tidak mahu diet sedangkan diet baik untuk kesihatan.


www.tips-fb.com

Andainya LELAKI tahu...

Andainya lelaki tahu..

Apabila seorang perempuan jatuh cinta,

lelaki itu tidak semestinya punya segalanya

tetapi lelaki itu adalah segalanya di hatinya.

Andainya lelaki tahu..

Apabila seorang perempuan itu mengalirkan air mata,

itu bukan bermakna dia lemah,

tetapi dia sedang mencari kekuatan

untuk terus tabah menyintai lelaki itu.

Andainya lelaki tahu..

Apabila seorang perempuan marah,

memang dia tidak mampu mengawal perasaannya

tapi percayalah, itulah maknanya

dia sangat mengambil berat dan menyayangi lelaki itu.

Lihat saja pasangan yang baru bercinta, mereka jarang bergaduh.

Tetapi percayalah semakin bertambah sayang mereka pada seseorang,

semakin pula banyak pertelingkahan yang berlaku.

Andainya lelaki tahu..

Apabila perempuan bercakap banyak,

dia tidak pernah bermaksud untuk membuat anda rimas,

tapi dia mahu lelaki mengenalinya dengan lebih dekat.

Andainya lelaki tahu..

Apabila perempuan berkata dia mahu anda berubah,

itu bukan bermakna dia tidak mahu menerima anda seadanya,

tetapi dia mahu menjadikan anda lebih baik,

bukan untuk dirinya,

tetapi untuk masa depan anda.

Andai lelaki tahu..

Apabila perempuan cemburu dan tidak percayakan anda,

bukan bermakna dia tidak sayang..

tetapi dia terlalu sayangkan anda

dan masih menganggap anda anak kecil

yang masih memerlukan sepenuh perhatian.

Kadang2 dia terlalu risau sekiranya terlalu percaya,

anda akan mengkhianati kepercayaan yang diberi.

Naluri keibuannya sangat kuat.

Dia hanya mahukan yang terbaik untuk anda.

Andai lelaki tahu..

Apabila perempuan merajuk,

jangan kata dia mengada-ngada.

Dia bukannya mahu dipujuk dengan wang ringgit

atau hadiah sedozen,

tetapi cukup dengan perhatian

yang boleh buat perempuan rasa dihargai.

Andai lelaki tahu..

Apabila perempuan jarang mengatakan ‘i love u’,

itu tidak bermaksud dia tidak menyintai

tetapi dia mahu lelaki itu merasai sendiri cintanya,

bukan hanya hadir dari kata-kata

tetapi juga melalui bahasa tubuhnya.

Andai lelaki tahu..

Apabila perempuan kata dia rindu sama kamu,

dia benar-benar maksudkannya.

Apabila berjauhan, bayanganmu akan sentiasa bermain di mata.

Andai lelaki tahu..

Apabila perempuan kata lelaki lain itu lebih baik dari kamu,

jangan percaya kata-katanya

kerana dia hanya mahu menguji kamu.

Dia mahu melihat sejauh mana kamu sanggup menjadi yang terbaik di matanya.

Walaupun sebenarnya memang kamulah yang terbaik di hatinya.

Selagi dia dengan kamu, percayalah,

walaupun perempuan menganggap masih ramai lagi yang lebih baik di matanya

tetapi di hatinya, kamu tetap yang terbaik.

Andai lelaki tahu..

Apabila perempuan menjadi degil,

dia bukan bermaksud untuk menjadi degil

tapi dia mahu melihat

sejauh mana lelaki itu mampu bersabar dengan kerenahnya.

Percayalah, hati perempuan itu sangat lembut.

Andai kena caranya,

jangan terkejut kalau akhirnya dia menukar fikirannya dalam masa sesaat.

Andai lelaki tahu..

Apabila perempuan berkata,

“tolong tinggalkan saya!”,

dia tidak bermaksud menyuruh anda pergi selamanya.

Dia hanya mahu menenangkan fikirannya sebentar saja.

Apabila dia kembali tenang,

percayalah dia akan mencari anda semula.

Itu tandanya dia benar-benar menyintai anda.

Perempuan sukar untuk mengawal perasaan.

Dia terlalu emosional.

Tapi dialah yang paling menyayangi anda

dan sangat sensitif dengan perubahan pada diri anda.

Andai lelaki tahu..

Sememangnya Allah menciptakan lelaki dan perempuan itu

dengan perbezaan yang tersendiri.

Tetapi sekiranya mereka saling memahami,

mereka akan saling melengkapi dan menyempurnakan.

Perempuan itu diciptakan oleh Allah indah sekali.

Di sebalik air matanya,

tersimpan seribu satu kekuatan

yang bakal menjadikan seorang lelaki itu merasa selamat bersamanya.

Biarpun zahirnya perempuan itu tampak lemah

tapi dia punya kekuatan tersendiri

yang bisa menggoncang dunia

dan mungkin bisa pula membuat lelaki menjadi lemah kerananya.

Jadi hargailah kehadiran seorang perempuan dalam hidup anda

kerana dia didatangkan bukan dengan kelemahan sahaja

tetapi dia juga ada kekuatan untuk menyokong anda

dan membuatkan hidup anda lebih sempurna.

Dialah yang bakal menjadi perempuan bekerjaya, isteri juga ibu

yang terbaik untuk anak2 anda.

www.tips-fb.com

setitikkasihseikhlascintaku

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers