Be pleasure to leave your linky..have a nice day!!

BFF

19 December 2011

NOTHING WRONG WITH THE LOVE


>> Don't be afraid to have couple.... <<

I looking for a wife,
Not a girlfriend....

I looking for a marriage,
Not a couple....

Couple in today perspective
Treat your girl like your wife ?
Treat your boy like your husband ?

Are you sure he/she is the right person,
Allah already arrange for you ?
Written in Luh Mahfuz....

While other with their couple,
While other continuously looking for their own couple,
While they confidently said to you,

"Trust us, we really were looking after each other...."

Emm...

Is that a looking,
with a tendency to hooking each other ???
I'm afraid so...

So.....

Continue this path,
I'm looking for a my own couple....

With known with two names,
> A couple of marriage
> A couple after marriage

Don't be afraid,

With Allah by your side,
With a bless from both parent,
Where there is nothing to worry about,
Share and show your love,

Only for,
The person which is known,
my husband or wife....

sumber akuislam www.tips-fb.com

18 December 2011

24 Peringatan Untuk Wanita




1. Urusan pertama yg ditanyakan pada hari akhirat nanti ialah mengenai solat dan mengenai urusan suaminya (apakah ia menjalankan kewajipannya atau tidak).

2. Apabila wanita itu lari dari rumah suaminya maka tidak diterima solatnya sehingga kembali ia dan menghulurkan tangannya kepada suaminya (meminta ampun).

3. Mana-mana perempuan yg memakai bau-bauan kemudian ia keluar melintasi kaum lelaki ajnabi agar mereka tercium bau harumnya maka dia adalah perempuan zina dan tiap-tiap mata yg memandang itu adalah zina.

4. Sebaik-baik wanita ialah tinggal dirumah, tidak keluar kecuali atas urusan yg mustahak. Wanita yg keluar rumah akan dipesonakan oleh iblis. Rasulullah S.A.W bersabda yg bermaksud : “Perempuan itu aurat, maka apabila ia keluar mendongak syaitan memandang akan dia.”

5. Haram bagi wanita melihat lelaki sebagaimana lelaki haram melihat wanita yg halal nikah (kecuali dalam urusan menuntut ilmu dan berjual beli).

6. Diriwayatkan bahawa pada suatu hari ketika Rasulullah S.A.W bersama isteri-isterinya (Ummu Salamah r.ha. dan Maimunah r.ha.), datang seorang sahabat yg buta matanya (Ibnu Maktum) Rasulullah s.a.w. menyuruh isteri-isterinya masuk ke dalam. Bertanya Ummu Salamah, “Bukankah orang itu tidak dapat melihat kami, Ya Rasulullah ?” Rasulullah s.a.w. menjawab, “Bukankah kamu dapat melihatnya.”

7. Perempuan yg melabuhkan pakaian dalam keadaan berhias (bukan untuk suami dan mahramnya) adalah seumpama gelap-gelita pada hari Qiamat tiada Nur (cahaya) baginya.

8. Mana-mana wanita ya bermasam muka menyebabkan tersinggung suaminya, maka wanita itu dimurkai Allah sehingga ia bermanis muka dan tersenyum mesra pada suaminya.

9. Tidak boleh seorang isteri mengerjakan puasa sunat kalau suaminya ada dirumah serta tidak mengizinkan dia berpuasa.

10. Hendaklah isteri berpuas hati (redha) dengan suaminya yg telah dijodohkan oleh Allah, sama ada miskin atau kaya.

11. Perempuan tidak berhak keluar dari rumahnya melainkan jika terpaksa (kerana sesuatu urusan mustahak) dan ia juga tidak berhak melalui jalan lalu lalang melainkan di tepi-tepinya.

12. Apabila memanggil suamii akan isterinya ke tempat tidur tetapi ditolaknya hingga marahlah suaminya, akan tidurlah wanita itu dalam laknat oleh malaikat hingga ke pagi.

13. Wanita-wanita yg menggunakan lidahnya untuk menyakiti hati suaminya, ia akan mendapat laknat dan kemurkaan Allah, laknat malaikat juga dan laknat manusia sekalian.

14. Tidak harus seseorang manusia sujud kepada manusia dan jika diharuskan, maka akan aku perintahkan semua kaum wanita sujud pada suaminya kerana membesarkan dan memuliakan hak-hak suami mereka.

15. Wanita yg menyakiti hati suaminya dengan lidahnya pada hari Qiamat nanti Allah jadikan lidahnya sepanjang 70 hasta kemudian diikat ke belakang lehernya.

16. “Aku lihat api neraka, tidak pernah aku lihat seperti hari ini, kerana ada pemandangan yang dahsyat di dalamnya. Telah aku saksikan kebanyakan ahli neraka ialah wanita.”

Rasulullah s.a.w. ditanyai, “Mengapa demikian Ya Rasulullah?” Jawab Rasulullah s.a.w. “Wanita mengkufurkan suaminya dan mengkufurkan ehsannya. Jika engkau berbuat baik kepadanya seberapa banyak pun dia masih belum rasa berpuas hati dan cukup.”

17. “Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri dari kaum wanita.” Maka menangislah mereka dan bertanya salah seorang daripada mereka, “Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir?” Jawab Nabi S.A.W : “Tidak, mereka ini ialah mereka yg tidak bersyukur akan nikmat suaminya, sesungguhnya tiap-tiap seorang kamu adalah dalam nikmat suaminya.”

18. Keadaan wanita 10 kali ganda seorang lelaki dalam neraka dan 2 kali ganda seorang lelaki dalam syurga.

19. “Kebanyakan wanita itu adalah isi neraka dan kayu api.” Hazrat Aishah bertanya, “Mengapa wahai Rasulullah s.a.w.?” Jawab Rasulullah s.a.w.:

- Kerana kebanyakan perempuan itu tidak sabar dalam menghadapi kesusahan, kesakitan dan cubaan seperti kesakitan melahirkan anak, mendidik anak-anak dan melayani suami serta melakukan kerja-kerja rumah.

- Tiada memuji (bersyukur) diatas kemurahan Allah yg didatangkan melalui suaminya. (Jarang terdapat orang perempuan yg mahu mengucapkan terima kasih diatas pemberian suaminya.)

- Sering mengkufurkan (ingkar) terhadap nikmat Allah. (Contohnya: Apabila berlaku sesuatu pertengkaran ada isteri yg berkata sudah 10 tahun kahwin dengan awak tidak ada apa-apa pun.

- Gemar bercakap perkara yg sia-sia yang berdosa. (Contohnya: Bercakap mengenai perabot-perabot rumah yang tidak perlu dan mengumpat.)

- Kurang akal dan kurang ilmu pengetahuannya dalam agama iaitu mereka sering tertipu atau terpengaruh dengan pujuk rayu lelaki,rakan-rakan, alam sekeliling dan suasana serta kemewahan lahiriah.

20. Dari Ali bin Abi Talib r.a.: Aku dengar Rasulullah s.a.w. bersabda, “Tiga golongan dari umatku akan mengisi neraka jahanam selama 7 kali umur dunia. Mereka itu adalah:”

- Orang yg gemuk tapi kurus

- Orang yg berpakaian tetapi telanjang

- Orang yg alim tapi jahil

*Adapun yg gemuk tapi kurus itu ialah wanita yg sihat tubuh badannya tetapi kurang ibadat.

*Orang yg berpakaian tetapi telanjang ialah wanita yg cukup pakaiannya tetapi tidak mengikut syariat yg ditetapkan Islam.

*Orang yg alim tapi jahil ialah ulama yg menghalalkan yg haram kerana kepentingan peribadi.

21. Asma’ binti Karizah Fazari r.ha. diriwayatkan telah berkata kepada puterinya pada hari perkahwinan anaknya itu, “Wahai anakku, kini engkau akan keluar dari sarang di mana engkau dibesarkan. Engkau akan berpindah ke sebuah rumah dan hamparan yang belum engkau kenali. Itulah suami mu. Jadilah engkau tanah bagi suami mu (taat perintahnya) dan ia akan menjadi langit bagi mu (tempat bernaung).

Jadilah engkau sebagai lantai supaya ia dapat menjadi tiangnya. Jangan engkau bebani dia dengan berbagai kesukaran kerana itu akan memungkinkan ia meninggalkan mu. Kalau ia mendekatimu, dekatilah ia dan jika ia menjauhi mu maka jauhilah ia dengan baik. Peliharalah benar-benar suami mu itu akan hidungnya, pendengarannya, matanya dan lain-lain. Janganlah pula ia mendengar melainkan yang enak dan janganlah ia melihat melainkan yang indah sahaja pada dirimu.

22. Pesanan Luqman kepada anaknya, “Sepanjang hidupku, aku hanya memilih 8 kalimah dari pusaka para Nabi yg lalu iaitu:”

Apabila engkau sedang solat kepada Allah SWT maka jagalah baik-baik fikiran mu.

- Apabila engkau berada di rumah orang lain, maka jagalah pandangan mu.

- Apabila engkau berada di tengah-tengah majlis maka jagalah lidah mu.

- Apabila engkau hadir dalam jamuan makan maka jagalah perangai mu.

- Sentiasa ingat kepada Allah S.W.T

- Lupakan budi baik mu pada orang lain.

- Lupakan semua kesalahan orang lain terhadap mu.

- Selalu ingat Mati.


23. Perkara-perkara yg menjadikan wanita itu derhaka kepada suaminya seperti tersebut di dalam kitab Muhimmah:

- Menghalang suami dari bersuka-suka dengan dirinya sama ada untuk jimak atau menyentuh mana-mana bahagian tubuhnya.

- Keluar rumah tanpa izin suami sama ada ketika suami ada di rumah atau pun tidak.

- Keluar rumah kerana belajar ilmu yang bukan ilmu Fardhu Ain.

- Dibolehkan keluar untuk belajar ilmu Fardhu Ain jika suaminya tidak mampu mengajar.

- Enggan berpindah (berhijrah) bersama suaminya.

- Mengunci pintu, tidak membenarkan suami masuk ke rumah ketika suami ingin masuk.

- Memasam muka ketika berhadapan dengan suami.

- Minta talak.

- Berpaling atau membelakangi suami ketika bercakap.

- Menyakiti hati suami sama ada dengan perkataan atau perbuatan.

- Meninggalkan tempat tidur tanpa izin suami.

- Membenarkan orang lain masuk ke dalam rumah sedangkan ia tidak disukai oleh suaminya.


24. Wajib bagi wanita :

- Mengekalkan malu pada suaminya, menundukkan mata ketika berpandangan.

- Mengikut kata-kata dan suruhan suami selagi tidak bertentangan dgn aqama.

- Dengar dan diam ketika suami berkata-kata.

- Berdiri menyambut kedatangannya. Berdiri menghantar pemergiannya.

- Hadir bersamanya ketika masuk tidur.

- Memakai bau-bauan yg harum untuk suami. menghilangkan bau mulut untuk suami.

- Berhias untuk suami dan meninggalkan hiasan ketika ketiadaannya.

- Tiada khianat ketika ketiadaan suami, memuliakan keluarga suaminya.


Wahai wanita.. ketahuilah Syurga dan Neraka bagi seorang wanita itu bergantung pada redha atau tidaknya suami padanya. www.tips-fb.com

13 December 2011

berONLINE


Disamping kita berONLINE dengan dunia siber..jangan pula sampai kita mengabaikan tanggungjawab kita untuk berONLINE dengan Allah. ..

Astagfirullah... "Ya Allah..Ya Tuhanku.. Janganlah kau jadikan aku orang yang lalai dan rugi.. Bimbinglah aku dan berilah aku petunjuk dan terus menerus menerima Hidayah dari Mu..


Semasa kita berDOA, talian tidak pernah OFFLINE..


Kita berDOA, kita bercakap, Allah mendengar

Kita merintih, kita merayu, Allah mendengar

Kita menangis, kita berdoa dan kita meminta, Allah terus mendengar..

Kita mengeluh, kita marah, Allah tetap mendengar

Baiknya Allah.. kerana Dia Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Baiknya Allah.. kerana Dia Maha Mendengar

Baiknya Allah.. kerana Dia Maha Pengampun

Itulah .. ALLAH Azawajallah seperti yang digambarkan dengan nama2nya yang indah dan baik dalam Asma Ul Husna.. bacalah..hayatilah..

Hakikatnya ALLAH tidak jemu dan tidak pernah jemu untuk mendengar dan memberi... kerana itulah sifatnya...

Hakikatnya juga..manusia saja yang cepat jemu, cepat malas, cepat penat, cepat putus harapan, cepat nak bangun untuk terus berDOA, berSOLAT dan berMUNAJAT kepadaNya.

"Ya Allah, kuatkanlah imanku, berilah aku kelapangan masa untuk mengabdikan diri kepadaMu"

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda " Doa adalah senjata bagi orang2 yang beriman".
Doa adalah senjata yang unik, bukan sekadar untuk menyerang namum DOA adalah senjata yang dapat memberikan kekuatan, ketenteraman dan keyakinan diri kepada tuan punya diri yang berdoa.
Orang yang berSOLAT di sayangi Tuhan. Sembahyang itu tiang agama. Ia satu tanggungjawab yang mesti di lakukan oleh setiap muslim yang sudah baligh dan sempurna akal. WAJIB, MESTI didirikan seperti yang di syariatkan..Ia mesti di lakukan dengan penuh kerelaan dan bukan terpaksa..
Jom bersembahyang dan berdoa secara ONLINE kepadaNYA .. bayaran pahalanya hanya ALLAH sahaja yang mengetahui samada di dunia mahupun di akhirat.
Baki Akaun Pahala tak boleh check ONLINE tapi yakinlah ALLAH Maha Mengetahui dan tidak akan berlaku SHORTAGE atau kecurian selagi mana di bawah pengawasan ALLAH Yang Maha Berkuasa..


~~~ALLAHU AKBAR ~~~~~
www.tips-fb.com

Ujian bagi kaum Hawa


Kepada kaum hawa,terlalu byk ujian bagi kaum hawa.Semoga artikel ini bermanfaat buat kamu semua.Buat kaum adam,pasti kamu juga tidak mahu orang yang kamu syg menghadapi salah satu siksaan dibawah ini.Harap artikel ini dapat disampaikan kepada org lain.INSYAALLAH..

khususnya untuk para wanita dan diri sendiri...Sayidina Ali r.a menceritakan suatu ketika melihat Rasulullah menangis manakala ia datang bersama Fatimah.Lalu keduanya bertanya mengapa Rasul menangis?

Beliau menjawab "Pada malam aku di-isra'-kan,aku melihat perempuan - perempuan yang sedang disiksa dengan berbagai siksaan.Itulah sebabnya mengapa aku menangis. Kerana, menyaksikan mereka yang sangat berat dan mengerikan siksanya.

Putri Rasulullah S.A.W kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya."Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya dimana otaknya mendidih.

Aku lihat perempuan digantung lidahnya,tangannya diikat ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya.

Aku lihat perempuan tergantung kedua kakinya dengan terikat tangannya sampai ke ubun-ubunnya,diulurkan ular dan kalajengking.

Dan aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri,di bawahnya dinyalakan api neraka.Serta aku lihat perempuan yang bermuka hitam ,memakan tali perutnya sendiri.

Aku lihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta, dimasukkan ke dalam peti yang dibuat dari api neraka,otaknya keluar dari lubang hidung,badannya berbau busuk karena penyakit sopak dan kusta.

Aku lihat perempuan yang badannya seperti himar,beribu-ribu kesengsaraan dihadapinya.Aku lihat perempuan yang rupanya seperti anjing,sedangkan api masuk melalui mulut dan keluar dari duburnya sementara malaikat memukulnya dengan pentung dari api neraka," kata Nabi s.a.w

Fatimah Az-Zahra rh kemudian menanyakan mengapa mereka disiksa seperti itu?

Rasulullah S.A.W menjawab: "Wahai putriku,adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang TIDAK MENUTUP RAMBUT MEREKA sehingga terlihat oleh laki-laki yang bukan muhrimnya.

- Perempuan yang digantung susunya adalah isteri yang 'MENGOTORI' tempat tidurnya.

- Perempuan yang tergantung kedua kakinya ialah perempuan yang TIDAK TAAT KEPADA SUAMINYA,ia keluar rumah tanpa izin suaminya , dan perempuan yang tidak mahu mandi suci dari haid dan nifas.

- Perempuan yang memakan badannya sendiri ialah kerana ia BERHIAS untuk lelaki yang bukan muhrimnya dan suka mengumpat orang lain.

- Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka kerana ia memperkenalkan dirinya kepada orang lain bersolek dan berhias supaya kecantikannya dilihat laki-laki yang bukan muhrimnya.

- Perempuan yang diikat kedua kaki & tangannya sampai ke ubun2nya & dibelit oleh ular & kala jengking karena dia mampu mengerjakan solat & puasa tetapi dia tidak mahu berwudhuk & tidak solat serta tidak mahu mandi wajib.

- Perempuan yang kepalanya seperti babi dan badannya seperti himar ialah TUKANG UMPAT DAN DUSTA..Perempuan yang menyerupai anjing ialah perempuan yang SUKA MEMFITNAH dan membenci suami.

"Mendengar itu,Sayidina Ali dan Fatimah Az-Zahra pun turut menangis juga.."

Dan inilah peringatan kepada kaum hawa... Sampaikanlah kepada kawan2 kita yg lain.

Salam Ukhwah...
www.tips-fb.com

Hukum Isteri Meleteri Suami


Assalamualaikum...

" Abang ni balik je kerja,tak nak langsung tolong saya siapkan kerjarumah.Baca suratkhabar,menghadap TV,itu jelah yang awak tahu. Kita kan sama-sama bekerja bang.Saya pun penat macam abang juga.Sekurang- kurangnya buatlah air kopi sendiri,bukannya susah pun. Tukarkan lampin anak ke,ringan sikit kerja saya ni.Nak masak lagi. Abang juga yang nak makan nanti... pot.. pet.. pot.. pet..... " leter Ina kepada suaminya sejuruskembali dari pejabat masing-masing.

Kalaulah Ina tahu,betapa besar hukuman serta dosanya meleteri suami sendiri,sudah tentu dia tidak akan mengulangi perbuatannya itu.Lebih-lebih lagi sekiranya Intan menghayati ganjaran pahala yang tidak ternilai kerana berbakti kepada suaminya.Dia tidak akan merasa susah mahupun penat dalam melaksanakan tanggungjawabnya sebagai isteri dan ibu.

Dewasa ini boleh dikatakan fenomena isteri meleteri suami atau dalam kata lain tidak menghormati suami.Bagaikan sudah menjadi satu perkara lumrah bagi kebanyakkan pasangan,tanpa sedikitpun merasa bersalah melayani mereka seperti adik lelaki sahaja lagaknya.

Apa yang lebih mendukacitakan,apabila ada dikalangan isteri yang menyifatkan menjaga peribadinya dengan bersikap sopan terhadap suami sebagai ketinggalan zaman.

Keadaan ini juga akan menjadi model yang tidak baik kepada anak-anak yang mungkin diwarisi dari satu generasi ke satu generasi lain sehingga akhirnya menjadi satu budaya yang negatif.

Banyak nas al-Quran,terutamanya hadis Nabi yang membincangkan tentang kewajipan isteri mentaati suami,selagi tidak diminta melakukan perbuatan maksiat.

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Jika sekiranya aku berhak menyuruh seseorang supaya sujud kepada seseorang yang lain,nescaya aku menyuruh para isteri sujud kepada suaminya." Hadis tersebut menerangkan betapa kepatuhan isteri terhadap suami amat diutamakan demi kebaikan sesebuah institusi keluarga,sesuai kedudukannya sebagai pemimpin rumahtangga.

Demikian juga halnya ketika junjungan besar Nabi Muhammad s. a. w. mikraj kelangit.Baginda telah dipersaksikan dengan neraka dan penghuninya yang kebanyakkannya terdiri daripada kaum wanita.

Ali Karramallahu Wajhah berkata: "Aku masuk ke rumah Nabi beserta Fatimah, aku mendapati baginda sedang menangis tersedu-sedan ." Aku bertanya, " Ya Rasulullah, apa yang! membuat anda menangis? "

Baginda menjawab, " Ya Ali, pada malam aku diangkat ke langit, aku melihatkaum perempuan daripada umat ku disiksa di neraka dengan bermacam-macamseksaan. Lalu aku menangis kerana begitu berat seksaan mereka yang aku lihat. "

MENGHERDIK

Baginda antara lain melihat perempuan yang digantungkan dengan lidahnya,sedangkan air panas dituangkan ke dalam tenggoraknya kerana ia telah menyakiti dan menyumpah-nyumpah suaminya.

Ada isteri yang tergamak bercakap kasar malah mengherdik suaminya kerana tidak mendapat apa yang diminta seperti barang kemas,perabot rumah berupa set sofa dan TV rata 29 inci yang menjadi trend semasa.

Lebih buruk lagi perangai si isteri apabila membanding-bandingkan suami dengan jiran tetangga yang mampu menyediakan barangan terbabit, sekali gus dilabelkan sebagai suami mithali. Bukan tidak boleh sama sekali meminta sesuatu daripada suami tetapi janganlah menggesa mereka menuruti kemahuan anda sehingga membebankan dirinya.

Sebaliknya,isteri patut bersyukur kerana berpeluang meraih keredhaan Allah s.w.t

Nabi Muhammad s.a.w bersabda, "Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada seorang isteri yang tidak bersyukur kepada suaminya. "

Hal ini biasa terjadi kepada suami yang miskin,manakala isterinya pula tergolong dalam orang-orang berada,yang suka mengungkit-ungkit mengenai hartanya,apatah lagi yang telah dinafkahkan kepada suaminya.

Mungkin ia agak sukar untuk dipenuhi apatah lagi bagi isteri yang bekerja,namun percayalah,ia bukan sahaja akan menjadi perkara biasa tetapi juga ringan dan lancar,jika kita menganggapnya sebagai ibadah dan juga satu jihad.

Marilah kita sama-sama merenungi kisah anakanda kesayangan Nabi Muhammad s.a.w. iaitu Fatimah Az-Zahra yang melaksanakan rutin hariannya sebagai seorang suri rumah tangga secara sendirian tanpa pembantu. Fatimah pada suatu hari telah meminta suaminya, Ali pergi menemui Rasulullah s. a. w.dan meminta jasa baik baginda untuk menyerahkan seorang wanita tawanan perang sebagai pembantu rumah.

Rasulullah bagaimanapun tidak dapat memperkenankan permintaan puterinya kerana semua harta rampasan perang termasuk wanita-wanita itu bukan menjadi milik baginda, tetapi milik negara Islam dan kaum Muslimin seluruhnya.

Baginda tidak dapat memberikan sesuatu yang bukan menjadi miliknya.

Permintaan Fatimah itu membimbangkan baginda,bukan kerana tugas berat yang sedang dipikul oleh puterinya itu tetapi disebabkan oleh bayangan keluh kesah seorang isteri yang tertekan akibat tugas-tugas yang perlu dibereskannya.

Pada sebelah malamnya,baginda telah mengunjungi rumah Fatimah dan menyatakan kepadanya: " Apakah kamu berdua (Fatimah dan Ali) suka kepada satu pemberian yang akan ku berikan ini,sedangkan ia lebih baik daripada apa yang kamu minta siang hari tadi? "

Fatimah amat sukacita mendengarkan tawaran tersebut sekalipun dia tidak mengetahui apa bentuknya. Rasulullah menyatakan kepada Fatimah bahawa hendaklah dia membaca Subhanallah,Alhamdulillah dan Allahu Akbar,masing-masing sebanyak 33 kali setiap kali sebelum tidurnya.

Semenjak itu,wirid yang diajarkan oleh Rasulullah telah menjadi amalan anak dan menantunya. Hasilnya,Fatimah mendapati dia tidak lagi menjadi keluh kesah dalam menghadapi apa jua kerja - kerja sehariannya yang berat,malah merasa cukup bahagia melakukannya.

Baginya,segala tugasan yang disempurnakannya sebagai seorang suri rumah merupakan satu amalan yang solehah.Dengan taufik Allah, sesungguhnya walau seberat mana sekalipun tugasan yang menanti di rumah,tidak akan memenatkan selagi isteri tidak meletakkan dirinya seolah-olah sama taraf dengan suami,walau setinggi mana sekalipun darjatnya.

Kepada para suami,kita sama-sama maklum, dalam zaman moden yang serba mencabar ini terutamanya di bandar-bandar besar,kita tidak dapat mengelak kos sara hidup yang tinggi sekaligus memerlukan kedua-dua suami isteri keluar bekerja.

Si isteri telah melakukan pengorbanan mencari rezeki tambahan untuk menyara keluarga yang sepatutnya menjadi tanggungjawab suami.Jadi sudi apalah kiranya sang suami bersama-sama meringankan tugas si isteri seadanya.Bukankah Rasulullah s.a.w telah berpesan supaya para suami berbuat baik kepada isteri mereka.Jikalau isteri taat kepada kalian,janganlah pula menyusahkan mereka.

Rasulullah s.a.w bersabda yang ertinya: "Orang-orang yang terbaik daripada kamu sekalian adalah yang lebih baik dalam mempergauli keluarganya dan aku adalah yang terbaik dalam mempergauli keluargaku. "

Bagi kaum wanita & lelaki yg sudah berumah-tangga,marilah kita sama-sama belajar saling tolong-menolong meringankan beban pasangan kita.

Semoga kisah tadi membawa menfaat bagi kita semua...insya'Allah. .

SIKAP ISTERI tidak menghormati SUAMI adalah GEJALA SOSIAL MUSLIM sekarang.Ia dilakukan kerana berfikir bahawa SUAMI mesti buat seperti ISTERI dalam RUMAHTANGGA.

TABIAT-ISTERI suka meleteri suami dan TABIAT-SUAMI yang suka meletakkan semua tanggungjawab rumahtangga ke atas bahu isteri semata-mata mestilah dihentikan,demi mendidik MENTAL ZURIAT kita ke suatu BUDAYA IBADAT.

wassalam..
www.tips-fb.com

12 December 2011

Bersyukur


Semua nikmat di dunia ini adalah anugerah kurniaan daripada Allah. Menyedari hakikat ini, adalah menjadi kewajipan untuk kita sentiasa bersyukur kepada Allah pada bila-bila masa, di mana dan dalam keadaan apa pun.

Syukur kita adalah bentuk nikmat yang Allah kurniakan kepada kita. Firman Allah s.w.t yang bermaksud: “Dan bersyukurlah kepada Allah, jika kamu benar-benar menyembah-Nya.” (Surah Al-Baqarah: ayat 172)

Sesungguhnya syukur harus dilakukan dengan hati, lisan dan anggota badan. Syukur dengan hati adalah kita me ngakui dan meyakini bahawa apa pun nikmat yang kita peroleh datangnya dari Allah.

Syukur dengan lisan adalah kita selalu membasahi lisan ini dengan zikir dan ucapan syukur kepada-Nya. Syukur dengan anggota badan pula adalah kita menggunakan segala bentuk nikmat yang Dia anugerahkan kepada kita sebagai saranan untuk menjalankan segala perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya. Gunakan nikmat yang diberikan-Nya untuk merealisasikan tujuan utama kita diciptakan, iaitu untuk beribadah kepada Allah s.w.t
www.tips-fb.com

KELEBIHAN SOLAT UNTUK TENAGA BATIN


•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*••*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*••*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•❤¸¸.•*¨*
Di dalam Islam tidak terlalu banyak kaedah beriadah atau exercise sepertimana agama atau bangsa-bangsa lain. Sebabnya selain dari beriadah seperti menunggang kuda, memanah, bermain pedang dan berenang, sembahyang (Yang Dituntut 5 kali sehari dlm Islam) juga merupakan satu riadah rohaniah dan jasmaniah.

Dari segi pergerakan tubuh badan, sembahyang secara langsung melibatkan urat, otot dan sendi-sendi dalam tubuh badan kita, termasuk organ-organ serta urat saraf yg menghubungkan dengan alat kelamin. Ini akan selalu me"refresh" tubuh badan kita setiap kali sembahyang dilakukan.

Contohnya ketika rukuk, semua urat dari mata, leher, belikat , belakang, pinggang, punggung, paha bahagian belakang, betis, lutut dan segala sendi daripada leher, tulang belakang, pinggang sendi tangan dan kaki akan bergerak. Sementara ketika sujud pula, segala urat-urat dan sendi-sendi bahu belakang, pinggang hingga kemaluan akan berfungsi (bergerak).

Ketika duduk antara 2 sujud atau duduk tahayyat pula memberi kesan membina kekuatan sekitar pinggang dan semua urat saraf dan persendian sekitar bawah tubuh. Jadi sekiranya seseorang itu sembahyang bererti segala persendian dan urat saraf utama bergerak. Apabila sentiasa bergerak menjadikan pergerakan darah, angin dan kededukan urat dan sendi menjadi normal.

Sepertimana kita sedia tahu, kemaluan merupakan tempat berkumpulnya semua perhubungan urat saraf daripada seluruh tubuh kita. Oleh itu jika ada salah satu urat itu bermasalah ia boleh memberikan kesan sampingan pada kemaluan.

Sehubungan itu, jika seseorang banyak sembahyang dia akan mengerakkan seluruh urat saraf dan sendi-sendinya. Dengan banyaknya pergerakan, ini akan mengelakkan daripada darah dan angin berkumpul di satu-satu sendi dan urat saraf terutama di bahagian kemaluan atau buah kemaluan yang mengakibatkan syahwat lemah.

Oleh itu, orang yang banyak sembahyang ditambah lagi dengan sembahyang sunat terutama sunat tahajjud di waktu sepertiga malam ketika udara sejuk dan nyaman, pergerakan sendi dan urat saraf menjadi semakin lancar. Disamping jiwa dan roh menjadi kuat dan sihat, syahwatnya juga turut terpelihara. Jadi sama-samalah kita menunaikan solat dengan tertib, teratur dan tawaduk.

P/s: Ikhlaskan solatmu itu semata2 kerana Allah..bukan atas dasar kelebihannya semata2..wallahua'lam..
www.tips-fb.com

manisnya

lolip0p bkata kepada coklat . Kita ney MAniS KAn? CoKlAt MEnjAwaP Awak iNGaT kita neY da CUkUp manis KE? AwaK TGk yg tenGAh bACa status kita ney DyE LAGi MANIS 'tgk 2 dYE SEnyum manis kan :D'


www.tips-fb.com

11 December 2011

MULUT SUMBER PAHALA DAN DOSA


Mulut kita ini mempunyai fungsi yang banyak. Malah fungsi-fungsi mulut ini jika diguna dengan baik, maka pemilik mulut ini bakal menjadi ahli syurga. Masakan tidak, jika mulut ini digunakan ke arah kebaikan seperti memberi salam, membaca al-quran, berzikir, makan makanan halal, mendoakan kesejahteraan orang lain, memberi nasihat, senyum dan lain-lain. Maka dengan amalan-amalan seperti ini, bermakna pemilik mulut ini bijak menguruskan fungsi mulutnya.

Berbeza pula jika pemilik mulut itu tidak bijak menguruskannya. Maka dengan mulut itu dia mengumpat, mencarut, menggunakan kata-kata kesat, menghina, mencaci, memaki dan sebagainya. Mulutnya telah menjadi punca bertambahnya jumlah dosanya. seterusnya pemilik mulut ini bakal menjerumuskan dirinya ke dalam azab api neraka kelak. Nauzubillah.
Maka jelas disini bahawa mulut adalah punca segala kebaikan dan ia juga boleh menjadi punca segala kejahatan. Jadi berhati-hatilah ketika menggunakan fungsi mulut.

Rasulullah s.a.w sekali lagi mengingatkan umatnya betapa bahayanya jika fungsi mulut disalah guna. Baginda bersabda: “Bukankah manusia terjerumus ke dalam neraka kerana tidak dapat mengendalikan lidahnya(mulutnya)?”. Dalam hadis ini, bolehlah kita katakan bahawa Baginda sengaja menggunakan ayat berbentuk soalan supaya kita semua berfikir yang mana baik dan yang mana buruk.

KISAH SEORANG WANITA

Berlaku di zaman Rasulullah s.a.w seperti diriwayatkan oleh Ahmad dan Hakim, dimana para sahabat r.a mengadu kepada baginda: “seorang wanita berpuasa di siang hari dan bersolat di tengah malam, tetapi sering menyakiti hati jirannya”.

Rasulullah s.a.w menjawab: “bahawa tiada kebaikan padanya, sesungguhnya dia akan masuk neraka”

Kisah ringkas ini sudah cukup membawa maksud yang luas. Bahawa segala kebaikan dan amalan soleh akan terpadam serta merta hanya kerana menyakiti hati orang lain. Bahawa dengan kesalahan menggunakan mulut, maka tempatnya adalah neraka. Jadi benarlah kata pepatah, kerana mulut badan binasa.
www.tips-fb.com

09 December 2011

Jagalah...


♥ ♥ jaga hati baik-baik kerana jika hati bermasalah ubatnya sukar dicari ♥ ♥

♥ ♥ jaga iman baik-baik jika iman bermasalah segala amal hanya sia-sia ♥ ♥

♥ ♥ jaga diri baik-baik jika diri sakit maka tidak bisa melakukan apa sahaja perkara tetapi solat wajib dilakukan selagi bernyawa ♥ ♥

♥ ♥ jaga jiwa baik-baik kerna jika jwa tiada apa-apapun yang dilakukan tanpa sepenuh hati hanya mengalir bak air , hanya sepoi bak angin ♥ ♥

♥ ♥ jaga mata baik-baik jika tersalah pandang maka sia-sia nikmat dunia dirasai mata juga bisa bersaksi adakah melihat kekuasaan ALLAH atau sebaliknya ♥ ♥

♥ ♥ jaga akal baik-baik jangan sampai akal digunakan untuk berhasad dengki jangan juga menggunakan akal untuk melakukan perkara keji ♥ ♥

♥ jaga langkah baik-baik sekali melangkah jangan sampai berpaling kerna apa sahaja yang bakal dihadapi sukar untuk menginsafi kecuali betul-betul terjadi ♥


www.tips-fb.com

H.R. Muslim

Pada suatu waktu Ummu Habibah, isteri Nabi s.a.w berdoa: Ya Allah! Panjangkanlah usiaku bersama-sama dengan suamiku, Rasulullah s.a.w dan dengan bapaku Abu Sufyan dan dengan saudaraku Muawiyah. Maka bersabda Nabi s.a.w: Engkau memohon ajal yang sudah pasti (tak dapat diubah) memohon jumlah hari yang sudah ditetapkan hitungannya serta rezeki yang sudah dibahagi-bahagikan yang tak dapat disegerakan sebelum tiba waktunya dan tak dapat diundur sedikit juapun dari waktu yang telah ditetapkan sejak mula. Seandainya engkau memohon kepada Allah Taala perlindungan dari siksa neraka atau dari siksa kubur itu lebih baik dan lebih bagus. (H.R. Muslim) sumber dari shahirul.com fb

maknanya kat cnie...ikut kefahaman ecq...ajal dah memang d tetapkan...untuk sesiapa pun dalam dunie nie...so walaupun kita minta d panjangkan usia "(Engkau memohon ajal yang sudah pasti (tak dapat diubah))"...mulai hari ini berdoalah perlindungan dari siksa neraka atau dari siksa kubur itu lebih baik dan lebih bagus... www.tips-fb.com

08 December 2011

perkara yang boleh menjadikan wanita itu disifatkan derhaka kepada suaminya


Terdapat banyak perkara yang boleh menjadikan wanita itu disifatkan derhaka kepada suaminya. Dirujuk seperti tersebut di dalam kitab Muhimmah:

Pertamanya, menghalang suami dari bersuka-suka dengan dirinya sama ada untuk berjimak (bersetubuh) atau menyentuh mana-mana bahagian tubuhnya. Halangan isteri sama ada dengan perlakuannya mahupun kata -katanya. Perlakuan seperti menepis, mengelak dari disentuh oleh suami atau apa saja perlakuan sedangkan tiada alasan yang munasabah untuk isteri berbuat demikian. Ataupun jika dengan kata-kata seperti menghina, mengeji dan memburuk-burukkan suami.

Contoh seperti isteri berkata: "Tangan awak ni macam tangan monyet bila pegang saya. Atau "Bila awak sentuh saya, terasa digigit semut api sakit rasanya."

Firman Allah: "Isteri kamu adalah ladang kamu." Adalah harus dan halal perlakuan bersama di antara suami ke atas isteri dan begitu sebaliknya. Tiada hak tubuh badan suami atau isteri kecuali dalam hubungan suami isteri. Tidak halal kepada orang lain kecuali yang dibenarkan oleh syarak. Oleh itu dengan menghalalkan berjimak, maka wajib terhadap suami menafkahkan isterinya.

Kedua, perbuatan isteri keluar rumah tanpa izin suami sama ada berada di rumah ataupun tidak, juga boleh dianggap sebagai nusyuz. Jelas di sini adalah, perlulah isteri mengutamakan suami sekalipun untuk keluar rumah. Meminta izin ataupun sekadar memaklumkan kepada suami ke mana mahu pergi dan bila masanya.


Rasionalnya, suami yang prihatin dan faham, akan berasa dirinya diberi keutamaan dan perhatian oleh isterinya. Sudah pasti dia akan rasa dirinya dihargai. Tidak dibelakangkan oleh isterinya. Begitu jugalah jika mampu, suami akan memaklumkan dan mengkhabarkan kepada isterinya ke mana tujuan keluarnya.

Dijelaskan perbuatan ini dilakukan sekalipun suaminya berada di rumah adalah jelas, agar suami tidak akan mempersoalkan tindakan isterinya itu, apatah lagi jika suami tiada di rumah, maka lebih-lebihlah lagi keizinan suami diperlukan. Banyak hadith panduan dan kisah teladan dapat dirujuk bagi panduan dalam hal ini. Antaranya dikisahkan bagaimana taatnya seorang isteri tidak membelakangkan suaminya, sekalipun suaminya tiada di rumah, tetap akur dengan ketaatannya tidak keluar rumah sekalipun ayahnya meninggal, dan pelbagai lagi kisah lain sebagai teladan dan panduan isteri-isteri solehah.

Sebaliknya jika kebenaran juga diperlukan dalam tujuan keluar rumah kerana belajar ilmu yang bukan diklasifikasikan sebagai ilmu fardu ain. Dibolehkan keluar untuk berlajar ilmu fardu ain jika suaminya tidak mampu mengajar. walhal suami sepatutnya faham dan pengetahuan dalam persoalan berkaitan isterinya. Suami perlu tahu antaranya berkaitan darah isteri, cara dan panduan beribadah isterinya kerana suami di sini wajib menunjuk ajar dan mendidik isterinya, maka memadailah hanya suami sahaja yang memberi pengetahuan ini kepada isterinya. Sebaliknya jika suami tidak tahu dan tiada pengetahuan, suami tidak boleh menghalang isteri dari keluar untuk berlajar perkara tersebut. Maka isteri boleh keluar rumah dalam tujuan diatas.

Ketiga, isteri yang enggan berpindah bersama suaminya. Sifat engkar dan enggan adalah derhaka. Sedangkan hak ketaatan adalah kepada suaminya. Makan di mana sahaja ajakan suami, isteri tidak sewajarnya membantah, kecuali jika tujuan tersebut lebih buruk dari apa yang ada sekarang. Sikap enggan isteri ini ada kalanya betul dan boleh diterima.

Keempat, isteri mengunci pintu, tidak membenarkan suami masuk ke rumah ketika suami ingin masuk.

Kelima, memasam muka ketika berhadapan dengan suami. Oleh itu, janganlah isteri melakukan perkara ini yang boleh menyakiti hati suaminya.

Keenam, minta talak, walhal tiada masalah yang berlaku. Contohnya minta cerai kerana minat dengan lelaki lain. Maka dalam situasi ini, isteri sememangnya derhaka, malah islam dalam hal ini menggesa suami tidak menyimpan isteri yang berlakuan sebegini.

Ketujuh, berpaling atau membelakangi suami ketika bercakap.

Kelapan, menyakiti hati suami sama ada dengan perkatan atau perbuatan.

Kesembilan, meninggalkan tempat tidur tanpa izin.

Kesepuluh, membenarkan orang lain masuk kedalam rumah sedangkan ia tidak disukai oleh suaminya. Terutamanya individu yang buruk perangainya atau akhlaknya. Larangan ini juga jelas terhadap membenarkan juga lelaki berada di rumah sedangkan suami tidak pula tahu.

Oleh itu, dengan adanya punca dan sebab yang seringkasnya di nyatakan diatas, perlulah dijauhi oleh para isteri. Agar tiada punca dapat dikaitkan dengan dirinya. Sentiasa mengabdikan diri, jiwa dan raga hanya untuk suami.

Sebagai panduan, jadikan pesanan Asma' binti Kharizah Fazariy kepada puterinya pada hari perkahwinan anaknya sebagai teladan kita, panduan untuk belayar di tengah lautan, katanya: "Wahai anakku, kini engkau akan keluar dari sarang di mana engkau di besarkan. Engkau akan berpindah ke sebuah rumah dan hamparan yang belum engkau kenali. Itulah suamimu. Jadilah engkau tanah bagi suamimu (taat perintahnya) dan ia akan menjadi langit bagimu (tempat bernaung). Jadilah engkau sebagai lantai supaya ia dapat menjadi tiangnya. Jangan engkau bebani dia dengan pelbagai kesukaran kerana itu akan memungkinkan ia meninggalkanmu. Kalau ia mendekatimu, dekatilah ia dan jika ia menjauhimu maka jauhilah ia dengan baik. Peliharalah benar-benar suamimu itu akan hidungnya, pendengarannya, matanya dan lain-lain. Janganlah pula ia mendengar melainkan yang enak dan janganlah ia melihat melainkan yang indah sahaja pada dirimu."

sumber syahirul.com fb..
www.tips-fb.com

04 December 2011

5 punca utama mengapa wanita menangis


Sepanjang kehidupan seseorang pasti pernah melihat wanita menangis. Mengapa mereka menangis? Apakah punca yang membuatkan mereka menangis? Mengapa wanita lebih mudah untuk menangis berbanding lelaki? Pasti persoalan ini pernah berlegar-legar difikiran anda terutamanya lelaki. Tidak kira samaada mereka itu adalah ibu, isteri, kakak, adik, kekasih atau sebagainya, punca mereka menangis kebanyakannya sama.5 punca utama mengapa wanita menangis.

Hormon- Seperti yang anda sendiri ketahui, hormon wanita lebih mudah berada di dalam keadaan yang tidak stabil terutamanya apabila mereka datang bulan. Tekanan yang sebelum ini biasa untuk mereka, akan menjadi satu tekanan besar yang mampu untuk membuatkan mereka menangis. Ramai wanita yang bersetuju menyatakan mereka lebih kerap menangis ketika datang bulan (haid). Elakkan daripada memberi sebarang tekanan kerana mereka akan menjadi lebih sensitif pada waktu ini. Dikhuatiri masalah yang kecil akan menjadi semakin besar.

Manipulasi- Adakah anda perasan bahawa kebanyakan wanita yakin bahawa lelaki lemah terhadap air mata wanita. Pemikiran seperti ini telah diterapkan sejak dari dulu lagi dan menyebabkan ada sesetangah wanita menyalahgunakannya untuk memanipulasi sesuatu keadaan itu. Mereka juga yakin bahawa seseorang lelaki sanggup malakukan apa sahaja hanya untuk memberhentikan tangisan air mata mereka. Ianya memang agak sukar untuk dinafikan,  terutamanya apabila sedang berada didalam situasi, tetapi lama-kelamaan segala niat yang tersembunyi pasti akan terbongkar.

Luahan emosi yang ikhlas- Tidak semua wanita menangis kerana hendak memanipulasi anda, ia hanya segelintir sahaja. Lebih ramai wanita menangis kerana luahan emosi yang ikhlas. Seperti yang anda sendiri ketahui, pemikiran seseorang wanita lebih mudah dipengaruhi oleh emosi berbanding pertimbangan. Mereka secara automatik akan mengekspresikan sesuatu tindakan itu mengikut emosi yang sedang mereka lalui, berbanding lelaki yang cuba mengawal tindakan mereka supaya tidak terikut dengan rentak emosi mereka sendiri. Ini adalah perbezaan ketara antara lelaki dan wanita. Seseorang lelaki lebih mementingkan pertimbangan.

Kemarahan- Tidak sama seperti lelaki, wanita lebih cenderung untuk meluahkan kemarahan mereka melalui tangisan. Ia merupakan sifat semulajadi seorang yang bergelar wanita. Terutama apabila anda melakukan sesuatu perkara yang mereka tidak suka. Dan majoriti wanita bersetuju bahawa sekiranya mereka meluahkan kemarahan melalui tangisan, mereka akan berasa lebih tenang selepas itu. Ia juga dianggap salah satu alternatif terbaik untuk meluahkan perasaan bagi wanita.

Memori- Wanita merupakan makhluk ciptaan yang mempunyai pemikiran yang paling kompleks di atas muka bumi ini. Mungkin ketika anda sedang bergembira dan secara tiba-tiba sahaja mereka mampu untuk mengingati kenangan lalu yang boleh membuatkan mereka menangis. Menurut daripada kajian, wanita lebih banyak mengingati setiap detik kehidupan yang mereka lalui berbanding lelaki. Kebolehan memori mereka untuk mengingat kenangan dalam jangka masa yang panjang membuatkan mereka sering untuk muhasabah diri sendiri.

Tangisan memang agak asing bagi lelaki. Tetapi kesimpulan yang mudah untuk dibuat adalah, apabila wanita menangis, mereka sebenarnya memerlukan anda. Lakukan tanggungjawab anda sebaiknya untuk menenangkan mereka.


KEMUDIAN:
Aku berfikir lama??
Akhirnya munculah pertanyaan;

1. Adakah Lelaki yang Mau mendengarkan tangisannya?

2. Mengertikah Lelaki bahwa Hanya kepada orang yang ia sayangi mereka menangis?

3. Mereka, kaum perempuan Menangis bukan karena mereka cengeng bukan karena apa-apa, mereka menangis karena mereka percaya kamu orang tepat untuk berbagi. Namun kenapa setiap mereka menagis mereka selalu di tuduh wanita cengeng.....


www.tips-fb.com

Nabi Muhammad SAW bersabda :


“Lelaki yang paling baik dari umatku adalah lelaki yang paling baik kepada isterinya. Dan wanita yang paling baik dari umatku adalah wanita yang paling baik bagi suaminya.

Bagi isteri yang baik pada suaminya tiap hari akan mendapat SERIBU syahid (karena ikhlas dan sabarnya). Wanita yang paling baik adalah wanita yang membahagiakan suami dalam segala hal yang diinginkannya, selain bermaksiat kepada ALLAH.

Lelaki yang paling baik dari umatku adalah lelaki yang bersifat lembut pada istrinya. Setiap hari Suami yang baik kepada istrinya akan mendapat SERATUS SYAHID (karena ikhlas dan sabarnya).”

Dengan hairan Umar bin al-Khatab as bertanya, ” Wahai Rasulullah, mengapa wanita dapat pahala SERIBU, sedang lelaki hanya SERATUS?”.

Nabi SAW menjawab, “Wahai Umar! Pahala dan keutamaan istri lebih besar dari suaminya, karena ALLAH SWT mengangkat darjat lelaki di dalam Syurga beberapa darjat dikeranakan redha dan doa isteri kepada suaminya.

Namun ketahuilah bahwa dosa terbesar setelah syirik kepada ALLAH adalah menderhakai suami. Dan takutlah kalian kepada ALLAH terhadap DUA ORANG LEMAH, yakni ANAK YATIM dan ISTRI.

Barang siapa yang berlaku baik kepada keduanya/lemah lembut, bererti ia telah menggapai redha ALLAH. Dan barang siapa yang berlaku buruk kepada keduanya, maka ia berhak mendapat murkaNya…

Hak isteri atas suaminya adalah seperti hakKU atas kalian. Barang siapa yang menyia-nyiakan hak ALLAH, maka ia akan kembali dengan mendapat murka ALLAH SWT dan tempat kembalinya adalah tempat yang paling buruk, yaitu Neraka Jahanam”.

Dari Abu Hurairah r.a. berkata :
Rasulullah SAW bersabda : “Orang mu’min yang paling sempurna imannya adalah yang paling baik akhlaknya, dan orang yang paling baik diantara kalian adalah yang paling baik terhadap para istrinya.” (HR Tirmidzi)
www.tips-fb.com

02 December 2011

kematu...bila nak buat doddle!!

Assalamualaikum...setelah membuat doddle...terhasillah dodol nih..hahaha...adoih...x ada keje latuh!! haish..minat doddle..sbb comel...dah lama teringin nak hasilkan sendiri...biasanya langsung x menjadi...kalai nie..okey kot..setelah doddle pertama n seterusnya hari ini...huhu..kematu semata2 doddle ni tau..iskh...sebenarnya sambil2 mencari idea nak masak per hari nie..tup-tup...lamanya mengadap doddle nei...kemain susah nak reka..kononnya la..hihihi....sbb tool yang jarang guna..kalau dah biasa myb makin senang...hurm minat dengan art..namun x ada peluang untuk menceburi bidang yang ecq minat nie...x tahu naper mungkin x berani mencuba hukhuk...
Amacam? garang vs manja...hihi..alahai bezanya kat mata jerp hihi...manusia pun macam tue gak pabila sesuatu berbeza...maka terdapat pelbagai bentuk rupa dalam dunia nie..hikhik...x molah garang-garang..senyum okeh!! walau apapun terjadi..berjalanlah tanpa henti...cewah!!

wassalam... www.tips-fb.com

Antara kelebihan Ayat Kursi:


1) Baca pada saat keluar rumah, 70000 malaikat akan menjagamu dari semua sisi
2) Baca saat masuk rumah, kemiskinan tdk akan memasuki rumahmu
3) Baca setelah berwudhu, darjatmu akan dinaikkan 70 tingkat
4) Baca pada saat tidur, malaikat akan menjagamu sepanjang malam ...
5) Baca setelah solat, maka jarak antara kamu dan syurga hanyalah kematian. Sampaikan kepada orang lain, maka ini adalah sedekah jariah. Dan pada setiap orang yg mengamalkan, kamu akan ikut mendapat pahalanya sampai hari kiamat...
Insyaallah


www.tips-fb.com

I S L A M_ I S_T H E_P E R F E C T_ C O D E_O F_L I F E


✿.✿¯`·.¸♥.♥¸.·´¯✿✿¯`·.¸♥.♥.·´¯✿.✿¯`·.¸♥.♥.·´¯✿.✿
I S L A M_ I S_T H E_P E R F E C T_ C O D E_O F_L I F E
✿.✿¯`·.¸♥.♥¸.·´¯✿✿¯`·.¸♥.♥.·´¯✿.✿¯`·.¸♥.♥.·´¯✿.✿
When you start something...
Say "Bismillah" ♥بِسْمِ الله

When you meet a Muslim...
Say "Assalamu'alaikum" ♥ْاَلسَّلاَمُ عَلَيْكُم

When you sneeze...
Say "Alhamdulillah" ♥اَلْحَمْدُ لِلَّه

When you hear a sad news...
Say "Inna Lillahi Wa inna ilaihi raaji'uun" ♥ْاِنَّا لِلَّهِ وَ اِناَّ اِلَيْهِ رَاجِعُون

When you wish to do something...
Say "In sha Allah" ♥اِنْ شَاءَ الله

When you thank someone...
Say "Jazak Allahu Khairan" ♥جَزَاكَ اللهُ خَيْرًا

When you do wrong...
Say "Astagfirullah" ♥اَسْتَغْفِرُ الله

When you see something amazing...
Say "Subhan Allah" ♥سُبْحَانَ الله www.tips-fb.com

01 December 2011

Saat hati berkata "INGIN"

Assalam...bila ECQ tgk pasangan lain dapat baby..hati pun teringin nak...melonjak3 hati ingin merasai saat itu
 namun Saat hati berkata "INGIN", 
namun ALLAH berkata "TUNGGU". ♥
 saat AIRMATA harus menitis, namun ALLAH berkata "TERSENYUMLAH". ♥ 
Saat segalanya terasa "MEMBOSANKAN", namun ALLAH berkata "TERUSLAH MELANGKAH". ~>>> Kita merancang Allah juga merancang tetapi perancangan Allah lebih baik..


Allah always has three replies to our Dua;
 1) “Yes”
 2) “Yes, but not now” 
3) “I have a better plan for you” 
There's never a 'NO'....just have faith and keep praying


www.tips-fb.com

30 November 2011

Tapi...


Kita tulis benda- benda baik., tak semestinya kita baik. 
TAPI, 
sekurang kurangnya kita tak tulis benda- benda tak baik kan??
Kite cakap benda baik, tak semestinya kita baik..
TAPI, 
sekurg-kurgnya kita tak cakap benda- benda tak baik kan?
Kita buat baik, tak semestinya baik, 
TAPI 
sekurang-kurangnye kita tak buat benda yang tak baik....

Kita bukanlah bagus sangat.., tapi Insyallah, kita menuju dan BERUSAHA UNTUK MENJADI BAIK... 
♥ ♥ 

www.tips-fb.com

DOODLE Saya!!

As salam....ECQ memang pantang tgk benda comel...ase nak grab jerp!! tp hati x moo doodle ciplak kan...so ECQ trylah decorate sendiri...rasanya okey kot...dari sebelum nie...huhuhu...x tahulah doodle ECQ nie comel ker tak...by the way...ECQ wat dengan jari sendiri tau...so...boleh d katakan heppylah bleh wat sendiri...hikhik...walaupun x secomel doodle..orng lain yang dah expekkkk!! huhuhu....doodle tue telah d siapkan menjadi banner ECQ...why not kan?? hihi...


www.tips-fb.com

29 November 2011

Aku mendapat bunga


Aku mendapat bunga hari ini meskipun hari ini bukanlah hari istimewa dan bukan hari ulangtahunku. Semalam untuk pertama kalinya kami bertengkar dan ia melontarkan kata-kata menyakitkan. Aku tahu ia menyesali perbuatannya kerana itu hari ini dia mengirimkan aku bunga.

Ƹ̵Ӝ̵̨̄Ʒ ~~~>

Aku mendapat bunga lagi hari ini. Ini bukan ulangtahun perkahwinan kami atau hari istimewa kami. Semalam ia menghempaskan aku ke dinding dan mulai mencekikku Aku bangun dengan memar dan rasa sakit sekujur tubuhku. Aku tahu ia menyesali (perbuatannya) kerana itu dia mengirimkan bunga padaku hari ini.

Ƹ̵Ӝ̵̨̄Ʒ ~~~>

Aku kembali mendapat bunga hari ini, padahal hari ini bukanlah hari Ibu atau hari istimewa lain. Semalam ia memukul aku lagi, lebih keras dibanding waktu-waktu yang lalu. Aku takut padanya tetapi aku takut meningggalkannya. Aku tidak punya wang. Lalu bagaimana aku mampu menyara anak-anakku? Namun, aku tahu dia menyesali (perbuatannya) semalam, kerana hari ini dia kembali mengirimi aku bunga.

Ƹ̵Ӝ̵̨̄Ʒ ~~~>

Ada bunga untukku hari ini. Hari ini adalah hari istimewa - inilah hari pemakamanku. Ia menganiayaku sampai mati malam tadi. Kalau saja aku punya cukup keberanian dan kekuatan untuk meninggalkannya, aku tidak akan mendapat bunga lagi hari ini.

Ƹ̵Ӝ̵̨̄Ʒ ~~~>

Kadang~kadang wanita terlalu lemah dan menerima saja untuk disakiti oleh lelaki yang dicintainya. Dan untuk para lelaki tolonglah untuk lebih menghargai wanita.

Lembut wanita kerana senyumnya, cekal wanita kerana beraninya, putih wanita kerana kesetiaannya, sabar wanita kerana imannya, kasih wanita kerana belaiannya, lemah wanita kerana airmatanya, ikhlas wanita kerana simpatinya, pendam wanita kerana cemburunya, sayang wanita kerana sikap keibuannya.

Dan janganlah pula lupa... tanpa wanita lelaki menjadi lemah, kerana wanita jugalah lelaki menjadi kalah.....
www.tips-fb.com

Cinta adalah..


Tatkala isteri sakit atau sarat mengandung dan tiada daya mengurus rumah dan anak-anak, maka suami yang mengambil alih segala urusan serta memastikan isteri dapat berehat dan terjaga makan minumnya. Manakala isteri yang lemah pula masih juga gagahkan diri untuk mengatur rumahtangga seperti biasa.Begitu juga tatkala suami sakit, maka isteri pula melayan suami sebaiknya semata-mata kerana kasihkannya.
Tatkala suami runsing dengan kerja di pejabat dan murung tatkala di rumah, maka isteri berusaha menghiburkannya dan tidak membebankannya dengan hal anak-anak dan rumahtangga. Suami pula mencuba sebolehnya untuk mengenepikan beban dipejabat agar tidak mengganggu suasana di rumah serta berusaha menghidupkan suasana riang bersama isteri dan anak-anak.
Tatkala bertembung kehendak ibubapa yang menekan kehidupan, samada dari pihak suami mahupun isteri, perlu dibincangkan bersama dan meletakkan diri dalam keadaan seperti ibubapa sendiri yang di dalam keadaan kesusahan dan apakah tindakan sepatutnya yang dilakukan. Sehingga tiadalah rasa kecil hati sesama suami isteri kerana ibubapanya tidak dianggap penting.

Cinta sebenar ialah apabila suami serta isteri lebih mementingkan kebahagiaan serta kepentingan pasangannya lebih dari dirinya sendiri kerana kebahagiaan pada dirinya ialah apabila dia mampu membahagiakan pasangannya sebaik mungkin.
www.tips-fb.com

28 November 2011

hidup umpama "BUKU"


...RENUNGAN...

Manusia seperti Sebuah BUKU
Manusia seperti Sebuah buku.
Cover depan adalah tanggal lahir.
Cover belakang adalah tanggal kematian.

Tiap lembarnya, adalah tiap hari dalam hidup kita dan apa yg kita lakukan.

Ada buku yg tebal,
ada buku yg tipis.

Ada buku yg menarik dibaca,
ada yg sama sekali tidak menarik.

Sekali tertulis, tidak akan pernah boleh di'edit' lagi.

Tapi hebatnya,
seburuk apapun halaman sebelumnya, selalu tersedia halaman selanjutnya yg putih bersih, baru dan tiada cacat.

Sama dengan hidup kita, seburuk apapun kemarin,
Allah SWT selalu menyediakan hari yang baru untuk kita.

Kita selalu diberi kesempatan baru untuk melakukan sesuatu yg benar dalam hidup kita setiap harinya.
Kita selalu boleh memperbaiki kesalahan kita dan melanjutkan alur cerita kedepannya sampai saat usia berakhir, yang sudah ditetapkanNYA.
Terima kasih Allah SWT utk hari yg baru ini..
Syukuri hari ini....
dan isilah halaman buku kehidupanmu dgn hal2 yg baik semata.

Dan, jangan pernah lupa, untuk selalu bertanya kepada Allah SWT, tentang apa yang harus ditulis tiap harinya.

Supaya pada saat halaman terakhir buku kehidupan kita selesai, kita dapati diri ini sebagai pribadi yg berkenan kepadaNYA.
Selamat menulis di buku kehidupanmu...

IñsyäÄlläh...
www.tips-fb.com

Hikmah Diam:


Pertama:
Merupakan Ibadah tanpa harus penat

Kedua:
Merupakan hiasan diri tanpa perhiasan

Ketiga:
Wibawa tanpa kekuasaan

Keempat:
Benteng tanpa dinding

Kelima:
Tidak perlu meminta maaf kepada siapapun

Keenam:
Malaikat pencatat amal menjadi rehat :D

Ketujuh:
Penutup keburukan dan sisi-sisi kejahiliyahan diri
www.tips-fb.com

Tidak semestinya "SEMPURNA"

Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri.Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."
-Hassan Al Basri
www.tips-fb.com

Teka-teki Imam Ghazali rah.a


Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya (Teka Teki ) :
Imam Ghazali = ” Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini ?
Murid 1 = ” Orang tua “
Murid 2 = ” Guru “
Murid 3 = ” Teman “
Murid 4 = ” Kaum kerabat “
Imam Ghazali = ” Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185).
Imam Ghazali = ” Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?”
Murid 1 = ” Negeri Cina “
Murid 2 = ” Bulan “
Murid 3 = ” Matahari “
Murid 4 = ” Bintang-bintang “
Iman Ghazali = ” Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun keadaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama”.
Iman Ghazali = ” Apa yang paling besar didunia ini ?”
Murid 1 = ” Gunung “
Murid 2 = ” Matahari “
Murid 3 = ” Bumi “
Imam Ghazali = ” Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A’raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka.”
IMAM GHAZALI” Apa yang paling berat didunia? “
Murid 1 = ” Baja “
Murid 2 = ” Besi “
Murid 3 = ” Gajah “
Imam Ghazali = ” Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah.”
Imam Ghazali = ” Apa yang paling ringan di dunia ini ?”
Murid 1 = ” Kapas”
Murid 2 = ” Angin “
Murid 3 = ” Debu “
Murid 4 = ” Daun-daun”
Imam Ghazali = ” Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT . Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat “
Imam Ghazali = ” Apa yang paling tajam sekali di dunia ini? “
Murid- Murid dengan serentak menjawab = ” Pedang “
Imam Ghazali = ” Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri “
www.tips-fb.com

27 November 2011

saham pahala atau dosa


Hari ini hampir semua orang di antara kita punyai akaun Facebook. Namun berapa orang yang menilai dan mengambil

berat tentang sumbangan saham pahala atau dosa yang sedang berjalan dari profile Facebook masing-masing?


Ada orang berkata, ‘Eh, aku main FB suka-suka jer, tak kan berdosa kot?’.


Kita harus faham setiap saat dalam hidup, kita tidak akan terlepas dari 6 keadaan iaitu:

1。 Halal

2。 Haram

3。 Wajib

4。 sunat

5。 Makruh

6。 Harus



*★*.•*´¨`*•.*★*.•*´¨`*•.*★*.•*´¨`*•.*★*


Hukum menggunakan FB adalah ‘harus’. Namun apa yang kita kongsikan dalam FB itulah yang akan menentukan samada ia halal atau haram, memberikan kita saham dosa atau pahala.



Antara dosa yang sering dilakukan tanpa sedar adalah:



1。 Meletakkan gambar sendiri yang tidak menutup aurat.



2。 Menyebarkan gambar orang lain yang tak tutup aurat.



3。 Menyebarkan fitnah dan umpatan.



4。 Berbual mesra (chatting) antara lelaki dengan perempuan dengan kata-kata yang boleh menaikkan syahwat.



5。 Mengorat anak gadis (dengan cara yang salah) dan isteri orang.



6。 Membuka aib diri, keluarga dan orang-orang yang dikenali.



7。 Menggunakan bahasa-bahasa yang kesat.

8。 Menyakitkan hati orang lain dan.


*★*.•*´¨`*•.*★*.•*´¨`*•.*★*.•*´¨`*•.*★*


Renungkan kesalahan-kesalahan yang disenaraikan di atas dan semak balik cara kitamenggunakan FB selama ini.



Adakah FB kita memberikan sumbangan pahala atau sumbangan dosa kepada kita?



Ketahuilah hampir setiap hari ada puluhan, ratusan malah mungkin ribuan orang yang melihat dan membaca FB kita. Sanggupkah kita menanggung semua dosa yang diterima dari setiap orang yang menjengok FB

kita? Mereka bukan setakat menjengok segala post dan gambar kita tetapi mungkin akan tag dan share gambar dan

semua post yang kita tulis kepada rakan-rakan mereka.


*★*.•*´¨`*•.*★*.•*´¨`*•.*★*.•*´¨`*•.*★*


Tindakan Yang Harus Diambil Sekarang!



Buang semua gambar yang tidak menutup aurat, tabbaruj dan gambar-gambar yang tidak sopan.



Buang gambar-gambar orang lain seperti artis, wanita cantik dan mana-mana gambar yang tidak menutup aurat, seksi, aksi lucah dan seumpamanya.



Buang semua status yang berbentuk umpatan, fitnah, tiada kebenaran dan mungkin punyai kata-kata yang menyakitkan hati orang.



Mohon maaf di atas semua kesalahan yang dilakukan. Seandainya FB kita membawa saham dosa, maka jika ditakdirkan esok kita meninggal dunia, saham dosa itu akan terusberjalan selagi orang melihat dan berkongsi apa jua yang kita

letakkan dalam FB itu.



Sebaliknya jika saham pahala yang kita perolehi, bersyukurlah kepada Allah kerana saham itu tidak akan putus selagi orang lain memanfaatknnya.



Subhanallah…



Share Jika Anda Pengguna FaceBook !
nota kaki * peringatan untuk diri sendiri juga!!
www.tips-fb.com

amalan sunnah yang Rasulullah amalkan ketika baginda meneguk segelas susu


Hari saya nak kongsi satu lagi amalan sunnah yang Rasulullah amalkan ketika baginda meneguk segelas susu.
Siapa suka susu? SAYA!!!

Rasulullah apabila selesai menikmati segelas susu.. baginda akan berkumur-kumur atau membilas mulut dengan air.. Ini menurut banginda susu tersebut mengandugi lemak..

Nah senang bukan.. yela.. cuba perhatikan.. jika kita minum susu sebelum tido,, then tak gosok gigi atau bilas mulut kita.. apa yang akan anda bau esok harinya .. hehehehe ....erm.. hehehe

Kat sini juga saya sertakan khasiat meminum susu !!!

SAYA tahu ramai di antara kita yang kurang gemar meminum susu. Tidak kiralah susu apa sekalipun. Antara alasan yang mereka berikan hanyir, loya dan berbau. Mungkin secara semulajadi selera mereka tidak boleh menerima susu ini. Kita tidak boleh juga menyalahkan mereka, namun elok juga kiranya jika kita dapat melihat kelebihan yang terdapat di dalam susu. Sekurang-kurangnya mereka boleh memaksa diri apabila membacanya.

Memang diakui susu lembu tidaklah sebaik dan sebagus susu kambing. Tetapi ia juga tidak kurang khasiatnya. Satu lagi, susu lembu juga sama sekali tidak boleh menggantikan kebaikan dan keunggulan yang dipunyai oleh susu ibu. Tiada yang sebaik susu ibu di dunia dan akhirat. Bukan sahaja memiliki segala zat yang diperlukan untuk tumbesaran tetapi juga menyalurkan naluri dan kemausiaan yang tidak ada pada apa jua susu gantian yang lain.

Setelah menyimpan itu ke dalam minda, ayuh kita baca senarai pendek kebaikan susu lembu..

Pertama. Susu lembu sangat kaya dengan kandungan kalsium yang sangat penting untuk pertumbuhan tulang. Kalsium bergabung dengan fosforus untuk membentuk kalsium fostat yang merupakan bahagian penting dalam hidroksiapatit (memberikan struktur dan kekuatan tulang).

Kedua. Selain kebaikan kalsium di atas, ia juga membantu dalam melindungi sel-sel usus besar dari bahan-bahan kimia yang memyebabkan kanser. Ia juga boleh mencegah migrain dan mengurangkan gejala PMS (Pre Menstrual Syndrome) untuk wanita.

Ketiga. Kalsium berguna dalam mencegah obesiti di kalangan kanak-kanak. Begitu juga dengan orang dewasa yang bermasalah terutama lebihan lemak di bahagian perut.

Keempat. Kewujudan kalsium di dalam susu lembu menolong pengoksidaan lemak tubuh. Dengan demikian oa mampu menurunkan hormon paratiroid. Ini seterusnya akan mempertahankan hormon ini pada tahap yang lebih rendah.

Kelima. Kalsium sebenarnya cukup bermanfaat melawan kanser payudara. Ia turut memainkan peranan penting dalam pembekuan darah, kontraksi otot, mengawal tekanan darah dan fungsi mambran sel.

Keenam. Susu lembu juga mengandungi protien berkualiti tinggi yang tidak perlu dipertikaikan lagi kepentingannya bagi tubuh.

Ketujuh. Susu lembu juga telah terbukti dapat meembantu melawan gout (merupakan penyebab artritis).

Kelapan. Antara lain kandungan susu lembu ialah riboflavin (vitamin B2) dan vitamin B12. Kedua jenis vitamin ini berfungsi dalam penghasilan tenaga dan melakukan tugas melindungi sistem kardiovaskular.

Kesembilan. Kebaikan susu lembu yang terakhir ialah ia mengandungi Vitamin B12, yang mana berperanan penting dalam penghasilan sel darah merah. Ini tentunya boleh mencegah anemia dan membantu pembangunan penuh sel-sel saraf. Selain itu, ia meningkatkan kebolehan sel untuk metabolisme karbohidrat, lemak dan protien.

Nota* Harus diingat, ada sesetengah orang yang alah kepada kandungan laktosa di dalam susu lembu. Ia biasanya menyebabkan cirit birit selepas meminum susu lembu. Tapi tidaklah ramai jumlahnya..

sumber nor abdullah sahabat doodle dakwah
www.tips-fb.com

24 November 2011

sweet & licious!!!

Salam..selamat malam..malam nie dapat coklat..sedap dan comei..hehe tq abam!!

cantik kan..opkos!! hihi...love u lah abam...walaupun ayang taklah pencinta coklat..hihi..tp ayang sangat suka..bila abam bagi coklat!! tandanay abam selalu ingat ayang...hihi...walaupun bz kat tempat keje!! love u much...much..okeh!! www.tips-fb.com

UKHTY

~;;* UKHTY *;;~ Ukhty ... Jangan kau goda mata ini dengan dandanan yang banyak membuka auratmu ... Jangan sampai aku tak sanggup menahan nafsu hingga Allah membenciku ... Ukhty ... Jangan keluarkan kata merdu dari kalbumu ... Ku takut jantung ini berdetak tak beraturan hingga gejolak darah muda tak mampu ku tahan ... Ukhty ... Jangan beri sedikitpun kesempatan padaku untuk menyentuhmu ... Karena itu awal dari nafsu menguasaiku yang akan selalu menagih jika aku bertemu denganmu ... Ukhty ... Jangan mau jika ku ajak pergi berduaan ... Kerena aku takut curi-curi kesempatan hingga terbuai oleh syahwat yang terus memburu kenikmatan semu ... Aku ingin kedekatan kita bukan malah menjauhkan kita dari Syurga ... Aku tak ingin kedekatan ini membuahkan kita berdua masuk neraka ... Andai aku bukan orang yang terbaik untukmu, ku rela lepaskan atribut cintaku padamu ... Demi menjadi yang terbaik bagi Allah ... Biarlah aku menangis menahan rindu gejolak nafsu padamu ... Demi ketakutan ku dari siksa Rabb-ku


www.tips-fb.com

21 November 2011

Saat hidupmu di kedudukan teratas

Saat hidupmu di kedudukan teratas..kau dipuja-puji dek manusia..
.semua yg memandangmucemburu dgn kejayaanmu..b'jalan bagai x jejak bumi..
berdiri bagai di awang-awangan..

Ucapan tahniah disana sini.dengupan jantungmu bagai x henti
berdebar-debar tatkala dipuji.terasa dunia milikmu..
semua yg kau kecapi bagai mutlak rasa dihati

namun jgn kau lupa..dari mana datangnya semua itu..
kejayaanmu..kebanggaanmu..kenikmatan yg kau kecapi
yg menjadikan kau dipuja dan terus di puji

kembalilah kepada PengAnugerah..kerana ia bukan milik mutlakmu..
kembalilah kepada Sang Pencipta,kerana Dialah yg menganugerahkan
semuaNya kepadamu..kembalilah kepadaNya dengan Istighfar..dengan bertasbih..bertahmid memujiNya..memujaNya..

kau..x layak dipuji sekiranya kau lupa utk memujiNya..kau x harus dianugerahi
sekiranya kau lupa utk mensyukuri ..kau x perlu di puja..
kerana Allah saja yg berhak di Puja...kerana segala Puji-Pujian adalah milikNya..~♥
www.tips-fb.com

20 November 2011

Peingatan diri


->Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat
-->Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah
-->Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung
-->Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah
-->Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik
-->Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak
-->Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum
-->Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular
-->Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan racun yang hitam pekat.
-->Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai
-->Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat
wallahu'alam

Ya Allah,
Ampunilah dosa2 kami,
dosa2 kedua ibu bapa kami dan dosa2 orang2 disekeliling kami,
jauhilah kami dari azab api nerakamu,
Rahmatilah kami dan berilah ampunan kepada kami,
sesungguhnya hanya pada Engkat tempat kami mengharap
dan meminta pertolongan..
Amin ya Rabbal Alamin..
www.tips-fb.com

Suami dan isteri

Suami: Ayang, abang nak kahwin lain boleh?
Isteri: Boleh, tapi syaratnya kena belajar grammar English dulu.
Suami: Errr... Aaaa, Ok2.
Isteri : Satu tu "Singular"; dua atau lebih "Plural", kan?
Suami : Betul...
Isteri : One car sebagai singular, two cars pula sebagai plural. Apa bezanya?
Suami : Ohhh... tambah huruf "s" untuk yang plural tu kan?
Isteri : Betul tu. Sama juga la untuk abang..
Suami : Macam mana pula boleh sama?
Isteri : Satu isteri abang MAMPU, jika dua isteri dah jadi plural, maka abang MAMPUS, tambah "s" je, kan?
Lalu si suami pun membatalkan hasratnya untuk berkahwin lagi.....ye ke??





hehe...gurau d pagi ahad...kelakar gak kan?kihkih www.tips-fb.com

19 November 2011

special give to me!!

just wanna share with u ollss...hehe...jeng..jeng..jeng..




so sweet..sangat cantik..love u hubby!!

nie special give yg pertma sebelum anniversary...hihihi.. xsangka semalam dapat lagi...tp pic nie ambil dari pakcik google jerp..malas nak take pic..cari lam internet sonang..hihihi...

dan semalam kitaorang sambut kat rumah jerp...ECQ masak..special cikit la dari biasa...jeng..jeng..

pulut kasih syg ulangtahn perkahwinan pertama!!
hihihi...


dan nasi dagang kasih syg..buat suami tercinta....hihihi...
saat yang paling indah buat isteri macam ECQ pabila melihat suamiku makan makanan yang di masak olehku...

nak rasa mcam ECQ?? hihi jom kahwin...kehkehkeh.




www.tips-fb.com

Jika ia sebuah CINTA


Jika ia sebuah cinta, ia tidak datang dengan kata-kata namun sentiasa menghampiri dengan hati..
Jika ia sebuah cinta, ia tidak terucap dengan kata namun sentiasa hadir dengan sebuah doa..
Jika ia sebuah cinta, ia tidak hadir kerana permintaan namun hadir kerana ketentuan..
Jika ia sebuah cinta, ia tidak hadir dengan kekayaan dan kebendaan namun hadir kerana pengorbanan dan kesetiaan..
www.tips-fb.com

18 November 2011

From this moment after Ijab & Qabul...InsyaAllah


I do swear that I'll always be there. I'd give anything
and everything and I will always care. Through weakness
and strength, happiness and sorrow, for better, for worse,
I will love you with every beat of my heart.

From this moment life has begun
From this moment you are the one
Right beside you is where I belong
From this moment on

From this moment I have been blessed
I live only for your happiness
And for your love I'd give my last breath
From this moment on

I give my hand to you with all my heart
Can't wait to live my life with you, can't wait to start
You and I will never be apart
My dreams came true because of you

From this moment as long as I live
I will love you, I promise you this
There is nothing I wouldn't give
From this moment on

You're the reason I believe in love
And you're the answer to my prayers from up above
All we need is just the two of us
My dreams came true because of you

From this moment as long as I live
I will love you, I promise you this
There is nothing I wouldn't give
From this moment
I will love you as long as I live
From this moment on

selamat ulang tahun perkahwinan my love...Amin..Ya Rabb..
www.tips-fb.com

Korang TUTUP aurat ke BUNGKUS aurat?Beza BUNGKUS dengan TUTUP adalah amat besar.


Situasi 1:
Aisyah: Ahmad, cbe teka aku tgh BUNGKUS ape?
Ahmad: Alaaa, nasi lemak.
Aisyah: Aik? Mne ko tau?
Ahmad: Aku nmpk nasi tkluar sikit tu. Lgpun aku tau ko mmg jual nasi lemak.
Aisyah: Ok2. Cbe teka nasi lemak ni byk ke sikit?
Ahmad: Alaaa lg sng. Byk la.
Aisyah: Ha? Cmne ko tau ni?
Ahmad: Tgok bntuk & saiz laa. BUNGKUSan bsar, byk. BUNGKUSan kcik, sikit. Haha kantoi.
Aisyah: Pandainye ko ni.
Ahmad: Bkn aku yg pndai, ko yg xpndai. Haha.
Aisyah: Ceh. Malas la soal.

Situasi 2:
Aisyah: Ahmad, cbe teka aku TUTUP ape dgn tudung saji ni?
Ahmad: Hmmm. Ikan goreng?
Aisyah: Salah.
Ahmad: Telur dadar?
Aisyah: Salah lg.
Ahmad: Karipap?
Aisyah: Salah jugak.
Ahmad: Fail MQA?
Aisyah: Ish. Lg la salah.
Ahmad: Abis tu ape? Mne la aku nk tau ape yg ko TUTUP tu.
Aisyah: Nasi lemak laa. Cbe teka byk ke sikit?
Ahmad: Ceh. Mne aku nk tau. Malas la jwb.

Maka pilihlah TUTUP.... :-)

Kredit: Ustaz Zamri
www.tips-fb.com

It's our very first anniversary!!

Assalam...rasa cam dah lama tak update...11 zulhijjah 1432H dah cukup dah setahun....& hari nie tarikh omputeh 18 n0vember 2011....alahai dah setahun ker...hihihi..heppy anniversary my cayang!!! hadiah dah dapat masa sebelum anniversary lagik...so hari nie ECQ just masak special ckit dari hari biasa...hubby balik petang nanti...we celebrate together...lah..hihihi..so sweet..i love u...so much...x dapat d luahkan dengan kata2... www.tips-fb.com

14 November 2011

“Lihat jari-jemari kita. Pernah terfikir tak mengapa jari-jari kita tak sama rata?”


“Jari ibu ni melambangkan agama islam atau iman, merupakan jari yg terpenting sekali dalam kesemua jari-jemari. Tanpa jari ini tak boleh nak suap nasi kemulut, nak pegang pisau, nak hantar SMS, nak picit jerawat, nak tekan spacebar, nak itu-ini, begitu begini bla bla bla,” “Begitulah pentingnya iman pada hidup ini.”

“Jari telunjuk pulak mewakili ilmu, contoh apabila orang tanya mana masjid? Kita akan tunjuk dengan jari telunjuk,” lagi. “Memberi tunjuk ajar kepada manusia.”

“Jari tengah pula?” .

“Ini jari nafsu. Sekarang cuba bandingkan, kelihatan jari ‘nafsu’ ini lebih tinggi dari jari ilmu. Ini bermakna walau hebat sekalipun ilmu agama, nafsu tetap mendahului. Sebab tu nabi suruh kahwin cepat-cepat!”

“Sekarang kita beralih kepada jari manis. Jari manis diibaratkan sebagai isteri yang manis. Isterilah yang dapat meredakan nafsu syahwat lelaki,”

“Jika perasan, jari manis dan jari telunjuk mengapit jari tengah. Maka nafsu akan terkawal. Begitulah pentingnya iman, ilmu amalan dan isteri solehah.”

“Last but not least, jari kelingking atau sesetengah orang memanggilnya jari anak. Jelas namanya mewakili anak-anak. Inginkan anak-anak yang soleh, kenalah kahwin dulu. Nanti tiadalah berlaku kes pembuangan bayi,” .

“In essence, kita perlulah persiapkan diri dengan amal ibadat serta mendampingi orang yang soleh agar nafsu dapat dilentur. End of all, kita dapat menuju mardhatillah. Bercinta sehingga di syurga. Seindah bintang malam.” www.tips-fb.com

03 November 2011

wo ai ni hubby!!

Assalam...selamat pagi cinta!!! wah heppy semacam jerk pagi nie..hehe..bnyak bnda yang buat ECQ heppy..esok nak balik kg..bulan nie bulan anniversary kami..first annvrsry...muahh!!! wo ai ni abg..hehe semalam lak dapat surprise..walaupun belum hari bahagia kami...dapat awal lak..mekasih cyg...ayg suka bangat...always love u...walau seandainya x bg hadiah pun...tp syg lebih2 lah bila dapat hadiah..hahaha..of coz okeh!! jangan jeles..huhuhu..lagi esok jumpa baby tecik ngan boboy lagi..walaupun sekejap..sebelum balik kg..but still heppy...aduh..macam rindu kat baby sendiri rasanya..kalaulah anak sendiri tak tahu nak cakap la..kalau berjauhan kan...hehe...ummi syg anak2 ummi..so much tau!! nak tahu ker ECQ dapat surprise apa semalam?? ahh x yahlah...nanti2 okh!! tak penting loh...hehe..erm sebenarnya nak menjahit baju t abg nie yang tercabut benang...dah lama terperap kat bakul tue sian lak tgk...duk panggil2 haha..suh jahit...okey ECQ nak jahit jap...nanti update lain nohhhh!! www.tips-fb.com

02 November 2011

Suri juga suatu profesion


Suatu hari seorang lelaki yang agak berumur bernama Pak Halim bertemu dengan seorang kaunselor. Tujuan utama pertemuan tersebut adalah untuk menceritakan masalah yang dihadapinya. Menurut Pak Halim sejak kebelakangan ini, isterinya Mak Zainab kurang melayaninya. Mak Zainab seperti sudah tawar hati dengannya. Menurut Pak Halim selama ini isterinya tidak bekerja. Hanya dirinya sahaja yang berkerja. Mari kita ikuti dialog diantara Pak Halim dan kaunselor.

“Apa kerja Pak Halim”, tanya kaunselor.

“Kerja saya hanya bersawah padi encik”, jawab Pak Halim.

“Mak Zainab pula?”.

“Mak Zainab tak kerja”.

“Tiap-tiap pagi siapa yang sediakan sarapan pagi?”.

“Mak Zainab yang sediakan sebab dia tak kerja”.

“Pak Halim pula bila pergi bendang?”.

“Lepas sarapan pagi saya pergi bendang sampai tengah hari”.

“Anak-anak siapa yang hantar ke sekolah”.

“Anak-anak Mak Zainab yang hantar ke sekolah sebab dia tak kerja”.

“Mak Zainab buat apa selepas hantar anak-anak ke sekolah”.

“Sebab dia tak kerja, dia kemaskan rumah dan masak untu

k kami sekeluarga”.

“Sebelah petang selepas balik bendang apa yang Pak Halim buat?”.

“Selalunya Pak Halim tidur selepas makan tengah hari?”.

“Mak Zainab pula buat apa selepas makan tengah hari?”

“Sebab dia tak kerja, sebelah petang Mak Zainab menjahit kain. Kemudian selepas  asar kadang-kadang dia sapu sampah. Selepas itu dia sediakan makan malam untuk keluarga”.

“Sebelah malam apa yang Pak Halim buat?”, tanya kaunselor itu lagi.

“Sebelah malam Pak Halim berehat sebab siangnya dah letih bekerja. Kadang-kadang

Pak Halim pe

rgi ke surau”

“Apa yang Mak Zainab lakukan di malam hari?”.

“Mak Zainab malam-malam dia rajin mengayam tikar sehingga lewat malam. Sebab dia tak kerja itu yang dia buat”, jawab Pak Halim

Kaunselor kemudiannya menggarukan kepalanya. Dia memikirkan diantara Pak Halim dan isterinya yang tidak bekerja, siapakah yang lebih banyak bekerja. Sedangkan kerja Mak Zainab bermula seawal waktu Subuh sehinggalah lewat malam, tetapi dikatakan tidak berkerja oleh suaminya.




Dilema Isteri Tidak Bekerja

Kisah ini sengaja saya bawakan untuk menggambarkan situasi yang berlaku kepada segelintir masyarakat kita. Apabila ditanya tentang isteri, hanya dijawab isterinya tidak berkerja. Sehingga tanpa disedarinya, isteri yang tidak berkerja dibebankan dengan kerja yang melebihi suami yang berkerja.

Bermula daripada memasak diawal pagi, menghantar anak ke sekolah, membasuh, mengemas rumah, memasak makanan tengah hari, menjahit kain, menyapu sampah, mengayam tikar dan sebagainya. Tidak terhitung sekiranya dikira satu persatu. Seorang isteri tidak akan duduk diam melainkan melakukan kerja-kerja menguruskan rumah tangga.

Inilah berbeza diantara lelaki dan wanita. Cuba kita bayangkan sekiranya Pak Halim berada ditempat Mak Zainab, sudah tentu dialog ini yang kita dengar sekiranya Mak Zainab mengatakan Pak Halim tidak berkerja.

“Takkan buta kot mata sampai kata aku tak ada kerja. Dari pagi sampai malam, takkan ni bukan kerja”.

Tetapi Mak Zainab sekali-kali tidak pernah merungut walaupun dirinya yang dianggap tidak berkerja  walaupun bebanan kerjanya menguruskan rumah tangga lebih berat daripada kerja suaminya. Bagi Mak Zainab selama ini dia bahagia membuat kerja untuk keluarga kerana dia cintakan keluarganya. Mahu memberi sebanyak mungkin.



Suri rumah Sebagai Profesion

Walaupun tugas suri rumah sering dipandang sinis oleh sesetenga golongan tetapi ianya merupakan suatu profesion. Cuba kita kenang kembali sejak kecil sehingga dewasa, sudah banyak borang yang diisi oleh kita. Bermula daripada sekolah rendah sehinggalah sekolah menengah entah berapa banyak borang yang perlu diisi dan mengandui ruangan perkerjaan ibu. Selalunya bagi anak yang mempunyai ibu yang tidak berkerja, mereka akan mengisi perkerjaan ibu mereka sebagai suri rumah. Jarang sekali kita melihat ruangan perkerjaan ibu sebagai tidak berkerja.

Pernah saya bertemu dengan seorang teman daripada Yaman yang ingin menyambung pelajaran di peringkat Ph.D ditempat saya berkerja. Secara kebetulan dia tersilap mencari pejabat pendaftaran sehingga sampai ke pejabat saya. Dia memperkenalkan dirinya sebagai Moosa, guru Bahasa Inggeris di Yaman. Apabila ditanya apakah perkerjaan isterinya, dia menjawab isterinya berkerja sebagai suri rumah. Saya berkata kepadanya yang isterinya tidak berkerja. Dengan pantas dia menjelas tugas seorang isteri bukan berkerja mencari nafkah, tetapi kerjanya menghiburkan suami selepas penat berkerja. Baginya agak memalukan sekirnya isterinya berkerja kerana kudrat yang ada pada dirinya mampu untuk menyara keluarga.



Budaya Berbeza

Budaya yang di amalkan oleh Moosa ini tidak berlaku dalam masyarakat negara kita. Sekiranya terjadi sekalipun, mungkin dalam kalangan orang yang berada. Misalnya apabila suami sudah mempunyai pendapatan yang kukuh, isteri diminta menjadi suri rumah untuk menguruskan rumah tangga.

Tetapi ada juga yang masih memilih untuk berkerja kerana budaya di dalam negara kita menggalakkan golongan wanita untuk berkerja. Berkerja untuk mengembangkan lagi produktiviti negara dan keduanya bagi menambah pendapatan keluarga.

Sekiranya isterinya tidak berkerja, bagi masyarakat awam kebiasaanya agak sukar untuk membina kehidupan dengan selesa. Ini kerana pendapatan suami biasanya tidak mencukupi bagi menanggung kos sara hidup yang kian meningkat dari hari ke hari. Oleh itu, tujuan untuk isteri berkerja adalah untuk membantu suami bagi mengukuhkan sumber keewangan keluarga.



Suami Perlu Bijak Menghargai Isteri

Tidak dinafikan mungkin ada isteri tidak pernah merungut berkenaan kerja-kerja rumah yang dilakukannya, suami seharusnya menghargai sumbangan besar ini. Isteri melakukannya kerana “cinta tanpa syarat”. Isteri tidak pernah mengukur berapa banyak khidmat yang diberikan, kerana mereka sering berfikir hanya untuk memberi. Intense love does not measure, it just givse.

Untuk para suami, sewajarnya pengorbanan isteri melakukan kerja yang jauh lebih berat ini dihargai sebaiknya. Seorang isteri bukannya mengharapkan sebarang balasan, tetapi tidak salah untuk seorang suami memberikan ganjaran. Apabila ditanya apakah pekerjaan isteri, jawablah isteri saya seorang suri rumah yang mejalankan kerja-kerja menguruskan rumah tangga.

SUMBER http://faisalmustaffa.wordpress.com/2011/03/06/suri-rumah-satu-profesion/
www.tips-fb.com

Petua tenagkan hati & selalu gembira InsyaAllah


1. Dirikan solat dan banyakkan berdoa . Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdoa turut katakan “Ya,Allah jadikan hatiku bersih.”
2. Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 kali sebelum tidur. Di samping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.
3. Solat Taubat – Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.

4. Membaca Al-Quran – Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa,penyembuh, penenang, terapi. Sekurang-kurangnya bacalah “Qulhu-allah” (Surah Ikhlas) sebanyak 3 kali.
5. Berma’af-ma’ afan sesama kawan setiap hari – Semasa meminta maaf perlu sebutkan.
6. Bisikan kepada diri sendiri mengenai perkara yang positif – Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri. Katakanlah “Aku sebenarnya.. ….(perkara yang elok-elok belaka).
7. Program minda/cuci minda – Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati “Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif”. Menurut kajian psikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya.
8. Berpuasa – Sekiranya dalam berpuasa terhindar dari melakukan perkara-perkara kejahatan.
9. Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila-bila masa).
10. Kekalkan wuduk.
11. Bersedekah.
12. Belanja orang makan.
13. Jaga makanan
14. Berkawan dengan orang baik-baik
15. Berkawan dengan orang miskin (menginsafi)
16.  Menjaga pacaindera (mata, telinga, mulut…dan sebagainya), jangan dengar orang mengumpat. ?

sumber epetua.com www.tips-fb.com

setitikkasihseikhlascintaku

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers