Be pleasure to leave your linky..have a nice day!!

BFF

14 November 2011

“Lihat jari-jemari kita. Pernah terfikir tak mengapa jari-jari kita tak sama rata?”


“Jari ibu ni melambangkan agama islam atau iman, merupakan jari yg terpenting sekali dalam kesemua jari-jemari. Tanpa jari ini tak boleh nak suap nasi kemulut, nak pegang pisau, nak hantar SMS, nak picit jerawat, nak tekan spacebar, nak itu-ini, begitu begini bla bla bla,” “Begitulah pentingnya iman pada hidup ini.”

“Jari telunjuk pulak mewakili ilmu, contoh apabila orang tanya mana masjid? Kita akan tunjuk dengan jari telunjuk,” lagi. “Memberi tunjuk ajar kepada manusia.”

“Jari tengah pula?” .

“Ini jari nafsu. Sekarang cuba bandingkan, kelihatan jari ‘nafsu’ ini lebih tinggi dari jari ilmu. Ini bermakna walau hebat sekalipun ilmu agama, nafsu tetap mendahului. Sebab tu nabi suruh kahwin cepat-cepat!”

“Sekarang kita beralih kepada jari manis. Jari manis diibaratkan sebagai isteri yang manis. Isterilah yang dapat meredakan nafsu syahwat lelaki,”

“Jika perasan, jari manis dan jari telunjuk mengapit jari tengah. Maka nafsu akan terkawal. Begitulah pentingnya iman, ilmu amalan dan isteri solehah.”

“Last but not least, jari kelingking atau sesetengah orang memanggilnya jari anak. Jelas namanya mewakili anak-anak. Inginkan anak-anak yang soleh, kenalah kahwin dulu. Nanti tiadalah berlaku kes pembuangan bayi,” .

“In essence, kita perlulah persiapkan diri dengan amal ibadat serta mendampingi orang yang soleh agar nafsu dapat dilentur. End of all, kita dapat menuju mardhatillah. Bercinta sehingga di syurga. Seindah bintang malam.” www.tips-fb.com

No comments:

Post a Comment

setitikkasihseikhlascintaku

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers