Be pleasure to leave your linky..have a nice day!!

BFF

24 April 2011

Ciuman Ibu dan bapa

Kadang-kadang mereka memberi nasihat dengan cara yang sangat lembut hingga kita sengaja pekakkan telinga, kadang-kadang pabila mereka meninggikan suara, kita pantulkan suara itu dengan suara yang lebih lantang. Tidakkah kita rasakan itu adalah perbuatan derhaka?, Mengapa tidak kita ucapkan terima kasih diatas nasihat yang telah membetulkan perjalanan hidup kita?, tidak perlu diucapkan dengan panjang lebar, satu ciuman di pipi sudah memadai.

Aku bukan mahu memberi nasihat, tetapi hanya melakarkan penyesalan kerana dosa yang aku lakukan setipa hari. Agar hati ini sentiasa mengingati kesalahan itu disaat aku ingin mengulanginya dan dapat aku menjauhinya. Apakah dosa itu?, derhaka kepada ibu bapa. Secara jujur jari jemari ini menulis, aku selalu menyakitkan hati ibu dan bapaku. Mereka memberi nasihat, aku pekakkan telinga. Pabila mereka melenting, aku ikut nada suara mereka walaupun aku tahu apa yang aku lakukan adalah suatu kesalahan!.

Suatu hari, Alhamdulillah terdetik dalam hati ini untuk mengukir senyuman dibibir mereka bagi menggantikan kerutan didahi yang selama ini berkerut untuk memikirkan cara yang sesuai untuk menasihati aku. Hati ini amat-amat menyayangi mereka. Lihatlah wahai para anak, walau kita melenting, walau kita pekakkan telinga, mereka tetap berdiri, mulut mereka tetap basah dengan nasihat kebaikan. Apa yang aku tawarkan untuk membeli senyuman yang penuh keberkatan itu?.

Petang itu, aku bersiap untuk melakukan rutin harianku iaitu bermain bola. Aku, aku masuk ke dalam stor untuk mencari boot bola sepak, keluar dari stor, aku pergi ke dapur untuk mengambil kunci, telefon bimbit dan dompet yang terletak di atas peti ais. Aku bergerak ke arah pintu keluar, lantas terdengar suara wanita yang sangat aku sayangi iaitu ibuku. Ibuku berkata “Ai, satgi balik awal sket, jangan dok balik lambat macam selalu, p dengar kuliah kat masjid, ada ustaz baguih malam ni”. Bapaku turun dari atas dan menyokong nasihat ibuku, aku lihat wajah ibuku yang berkerut lantas mencium pipinya.

Hati ini terasa begitu gembira bercampur sebak melihat bibir yang kian senyum melebar di wajah ibu dan bapaku. Mungkin mereka juga pelik dengan perbuatanku pada hari itu, tetapi aku pasti ciuman itu membuatkan mereka hilang segala penat lelah yang dirasai selama ini. Kamu tidak percaya?, lakukan seperti yang aku telah lakukan dan terus bertanya kepada mereka samada mereka letih membesarkan kita. Insya Allah jawapannya tidak walaupun aku tidak pernah bertanya. Tetapi jika kita berdegil dengan nasihat kebaikan yang mereka berikan dan kemudian diajukan perasaan itu, kemungkinan jawapan mereka adalah tidak atau mereka sekadar mendiamkan diri. Tetapi percayalah, walau seletih manapun mereka, mereka langsung tidak pernah mengenal erti berhenti sehingga mata mereka tertutup. Lihatlah betapa hebatnya peribadi ibu dan bapa.

seribu warna pelangi...

www.tips-fb.com

No comments:

Post a Comment

setitikkasihseikhlascintaku

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers