Be pleasure to leave your linky..have a nice day!!

BFF

27 July 2011

SOMBONG?? JANGANLAH..

Assalamualaikum, selamat malam..malam nie terasa nak meluahkan terkilan d hati...hukhuk...petang tadi saya terjumpa fb seseorang yang tersangat lama sangat dah tak jumpa, saya pasti dan yakin, dia adalah kawan saya semasa saya ting 1 dulu, saya masih ingat dan ingat..so dengan girangnya la, dan teruja sbb dah lama tak jumpa kan, berhubng pun dah lama tak, so dengan pantasnya jariku menekan "ADD AS FRIEND", dan d sebabkan saya tak letak gambar saya, so saya pun antarlah message kat dia, menyatakan saya macamni.."salam, dot...dot..dot...kenal lagi tak nie saper, saya dot..dot..dot....lama kita x jumpa...and then selepas beberpa minit ada msg, dari dia...u all nak tahu dia jawab apa?? "sorry, x kenal pon.awak salah org kot"...terkilannya saya, x pernah saya jumpa orang macmni,...okey saya nak tanya u all




Soalan 1, kalaulah u all dapat mesej macam saya antar dekat dia, dan katalah orang tue silap orang...wajar ker kita cakap macm tue?? berbudi bahasa la sikit...muka jerk lembut bagai nak rakk...tp hurm, jawab salam saya pun tak...
Soalan 2 ,kalaulah u all dapat mesej macam saya antar dekat dia, dan katalah org tue betul-betul kenal korang, tp korang jerk yang lupa ckit..la sbb lama tak jumpa..korang tanya dgn berbudi bahasa ker tak?agak-agak korang terus ckp mcam tak nak kenal langsung tak? macam jawapan yang saya dapat tue?
Soalan 3 ,Wajar tak kita terus bagi jawapan macam tue walaupun orang tue silap orang??
Soalan 4 ,Salah ker kalau seseorang tue tersilap orang??, sampai nak jawab macam orang tue ckp perkataan yang "luar kawasan" huhuhu...

lepas saya dapat mesej dia tue, saya ckplah erk...x kenal tp saya kenal awak, dan saya siap ckp kelas sama dengan dia, dan siap nyatakan kelas yang mana dan juga menyatakan yang saya dulu pernah berkawan dengan dot.dot.dot(mutual friend) yang dah ada dalam list dia tue...and d sebabkan sya terkilan dengan kata-kata dia tadi, so saya say sorry, kalau saya silap...(tp dalam hati saya, saya kenal dia)...dia x membalas pun, maknanya dia memang tak nak kawan ngan saya la tuh..x apa, saya cuma bertegur sbgai kawan lama, kalau tak suka, saya pun x ada masalah..


Kesimpulannya kat cnie, saya nak bagitahu u all, saya memang yakin yang dia tue kawan saya dulu, saya pun x tahu sama ada dia sengaja atau pun bagaimana, menyebabkan dia boleh cakp mcam tue kan...muka dan nama dia saya masih ingat, dan saya tgk kat info dia pun sek sama dengan saya...mutual friend dia pun sama macam saya, kawan-kawan dari sek yang sama jugak, Ya Allah...terkilan dalam hati Allah jerk yang tahu..ada jugak manusia macamnie...kalau pun tak kenal, mencubalah untuk ingat, ni kata-kata langsung menunjukkan x berminat...subhanallah, semoga Allah jauhkan sikap kita dari macmtue..Amin..

saya memang terkilan kalau kenal tapi sangat sombong..cukup-cukup terkilan..alahai jangan la sombong, x elok tau, Allah marah...dan bila mengeluarkan kata-kata pun...mesti berfikir sejenak..apakah kata-kata yang korang akan cakp nanti tue, ada pihak yang terkilan, kita hidup seharusnya menjaga hati semua orang d sekeliling kita, bak pepatah menyatakan "ORANG SOMBONG SELALU RUGI", buang jauh-jauh sikap tue okey!!(pesan ikhlas untuk diri sendiri juga)


Nabi saw. bersabda, “Takbur/sombong itu ialah menolak apa yang benar dan memandang hina kepada orang lain." (HR Muslim).
Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri." (Surah An-Nisaa', sebahagian ayat 36)
Nabi saw. bersabda, “Tidak akan masuk syurga, sesiapa yang di dalam hatinya terdapat seberat zarah kesombongan." (HR Muslim).

wassalam...selamat beramal.. www.tips-fb.com

No comments:

Post a Comment

setitikkasihseikhlascintaku

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers